mandag 7. oktober 2013

Oktoberblomstring


Det er fortsatt noen få blomster i bedene mine som henger med. 

Geum 'Blazing Sunset' er en ivrig blomstrer. Den ble plantet i våres så den er litt spinkel fortsatt. Det tar den imidlertid igjen for det med stadig å skyte opp nye stengler med knopper og blomster. Den formelig roper på oppmerksomhet med sin flotte rødfarge.


Ringblomstene ser litt slitne ut, og det er mer avblomstret enn friske blomster på dem. Allikevel er det enkeltblomster som fortsatt stråler om kapp med oktobersolen.



Den gule fargen glir så lett inn i høstens fargebilde. Den varmer og gleder.

Jeg kjøpte forresten en Geranium sanguineum fra Zimtrade i våres. Den hadde en merkelapp hvor det klart og tydelig sto farge: rød.
Jeg var litt skeptisk, men håpet at det skulle stemme slik nogenlunde. Jeg tror ikke jeg har sett rød geranium...

Den slo imidlertid ut sine lilla kronblader og fikk meg nok en gang til å stusse over fargemerkingen til forhandlerne. Lurer på om de har en viss andel fargeblinde blant sine ansatte...

Her er den lille røde med sin oktoberblomst:


Tilslutt må jeg vise en av opiumsvalmuene. Dette er 'Danebrog' (under) og den lar seg ikke pille på nesen av en 3-4 kuldegrader. Her springer det stadig ut nye knopper selv om 90 prosent av plantene består av frøstander nå om dagen. Helheten blir bustete i bedet, men tar man seg tid til å studere enkeltindivider så er det mye spennede å se. Ikke riktig så strøken som i sine glansdager, men mer enn bra nok for en liten blomsterflue.


Det er ikke bare blomster som skaper interesse og fokuspunkter i oktober. Det er vel aller minst blomstene egentlig. Dette er bladenes og formenes tid. Jeg trenger flere planter med høstfarger hit til Fagertun. Det må jeg huske til neste år!

Her er det den lille hekkstubben av blankmispel som har tatt på seg festdrakten sin. Den er ganske så grønn og diskret ellers om sommeren, men nå skinner den.




7 kommentarer:

  1. Så flott, er det ikke fantastisk å ha så lang og fin blomstring.
    Jeg kan ikke huske å ha hatt så mye glede av hagen som i år, fin sommer og nydelig høst.

    Hagen din er så fin i høstfrakken sin, ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Vilken vacker Geum! Nu blev jag förälskad :)

    SvarSlett
  3. Den laaaaange blomstringen i år har virkelig skapt mye glede og entusiasme hos hagefolket. Du, den røøøøde Geumen var lekker! Jeg kjøpte en lignende i år, men har ikke sett noe til det røde ennå....Neste år! Ja, fargekompetansen er ujevnt fordelt i bransjen. Fin var den nå likevel:)

    SvarSlett
  4. Det har været en fantastisk lang sommer- bare skønt. Dejligt valmuebillede- elsker de sprøde, røde blade.
    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  5. Hei
    Kjempe flott blomstring hos deg. Tenk at det kan blomstre så fint i oktober. Her må du bare nyte, før frosten kommer.

    Klem

    SvarSlett
  6. Oijoii...for en fargeprakt på blankmispel!..og valmuene også...herlig å ha blomstring utover..og at de greier lave temperaturer:)
    Ønsker en fin kveld:))

    SvarSlett
  7. Tenk at det blomstrer så frodig - godt inn i oktober måned! :)
    Her er det også litt blomstring i hagen enda. Klematis, roser, "nunneört", høstfloks...
    Det er bare å nyte så lenge det varer! ;) Snart kommer vel frosten, og da går det fort.
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg. Koselig å høre fra deg! :)
    Nyt høstdagene!
    PS. Håper du blir kvitt grevlingproblemene!

    SvarSlett