fredag 19. april 2013

Våren kommer!



Forrige helg kom det etterlengtede væromslaget.

Det startet ufyselig med vind og snø. All asken jeg hadde spredd utover forsvant under flere cm med ny, tung snø.
Fuglene klumpet seg sammen i buskene og holdt nebb i den sure vinden.


Men så kom endelig varmegradene!
Snøvær ble til regnvær.

Det aller første regnet var en ren fryd mot vinduene. At regnet kom horisontalt i kastene gjorde alt enda bedre. Med regnet og vinden møtte snøen endelig sin overmakt!
En drøy halvmeter på flatene sank sammen til halvparten. Smeltevannet fosset nedover takrennene som buldrene bekker.
I en tett renne ble det det reneste fossefallet. Litt ekstra arbeid, men det er greit så lenge det skyldes vårens frammarsj.

I påvente av mulighet for haging ute, har det blitt mye haging inne. Frø er sådd og enda flere venter fortsatt på å komme i jorden.
En mengde Blomstererter, Judaspenger, Pyntekorg, Busknellik, Blomkarse, Ringblomst, Sommerstokkrose, Signetfløyelsblomst og Lakristagetes er sådd. De to siste til urtehagen med henholdsvis sitron og anissmak.
Bredbladet persille, Hestemynte og Kamille skal også få plass med urtene.
Gresskar, Rød Meldestokk og Broccoli skal i kjøkkenhagen. Eller kanskje Meldestokken får plass i et blomsterbed sammen med Bronsefenikkel, som jeg utålmodig venter på at skal spire.
Det blir gjerne til at jeg blander både urter og matplanter inn i blomsterbedene. De er jo både til pryd og nytte!

Ellers har jeg sådd en del valmuer. Både en staudevariant og ettåringer. Jeg kjøpte frø på Hagegal-standen når jeg var på Hagemessen, og jeg fikk frø fra Hagen i svingen etter X-faktor.
Frø fra en nydelig peonvalmue som jeg føyde til må-ha-listen min.
De spirer så fint under lysrør i planterommet nå. Jeg gleder meg til å se dem blomstre til sommeren. (Tusen takk til MarJE :))

Hjerteblad på Broccoli
Småplanter har kommet fra både Zimtrade og Garden Living. Akeleier, Lungeurt, Geum, Geranium og flere til.

Georginer er delt og pottet. Og flere venter på tur.

Mirakelblomstene som ikke rakk å blomstre i fjor skal få en ny sjanse i år.
De kom opprinnelig fra en pakke frø jeg fikk av min yngste datter, da hun kom hjem fra ferie i Italia i forfjor.

Kanskje vil mirakelet skje i sommer:)

Nøkketungeblad
Det er deilig å være i planterommet. Der skjer det stadig noe nytt. Den ene etter den andre strekker litt på seg. Noen dør, men de fleste strutter av liv. Nøkketungens blader er de største i selskapet. De har røde nerver på baksiden og er flotte både å se på og ta på.

Lungeurt
Lungeurt og Valurt sørger også for vakre blader.

Løytnantshjerter blomstrer i rent hvitt.
Litt tidlig, men slik blir det når røttene vekkes og mates allerede i mars.

Rosmarin og Estragon fyller rommet med velduft når jeg rufser i dem.
Lavendelen leker død, men jeg tror det er litt liv i den innerst inne. Vi får vente å se...


Det er stor forskjell å se i hagen hver eneste dag når jeg kommer hjem fra jobb. Den snøen som er igjen er blitt våt og porøs. Den faller sammen under oss og renner bort i strie strømmer. Det drypper og sildrer alle vegne. Elva nedenfor skråningen er isfri og nå har de aller første blåveisene dukket opp. Skråningen bak uthuset har tint, og blåveisplantene vet nok hvor de skal få den beste plassen i solen om våren. Det er bare å strekke seg ut av den lune knoppen og så står jeg der og applauderer hver eneste en av dem. De aller første vårtegnene i hagen. Små og blå og vakre!


Ved kvisthulen stikker det såvidt opp noen krokusspirer. Inni hulen så jeg tre på gulvet mellom steinene også. Åh, som jeg gleder meg!

Urtehagen begynner å dukke fram. Der er det riktig ille med kattemøkk.
Det har gått en sti gjennom urtehagen i vinter og den har nok blitt en utedo for de firbente.
Alt de har gravd ned i vinter dukker opp nå...
Skitt au! Bare det tørker opp litt så skal jeg nok få det unna.



Kassen med timian er bar. Akkurat nå ser timianen veldig fin ut, men jeg er redd den bare tuller med meg og egentlig er død. Vi får se...
Det er igrunnen bare sitrontimian som pleier å overvintre her, ikke kryddertimian.

Det skal bli spennende når resten av snøen smelter, og det tørker opp litt, slik at jeg kan begynne å rydde i bedene. Akkurat nå ser det ikke pent ut noen steder.
Hagen er preget av brunt, grått, muggent og halvråttent - ispedd hauger av fuglefrø og kattemøkk. Lekkert!

Men jeg vet at dette vil endre seg i rekordfart når bare telen går, og alt og alle våkner til liv igjen.
Det nærmer seg litt fortere for hver dag nå.





                                                Vil du være med så heng på!

4 kommentarer:

  1. Å ja, det er mye å glede seg over både ute og inne. Du beskriver det så fint :-)

    SvarSlett
  2. En deilig tid med mange kjærkomne gjensyn :) God helg!

    SvarSlett
  3. Åååå no vart eg skikkelig glad når frøa eg sende deg var spiredyktige.....like stor glede for meg som for deg.
    Det er deilige tider no når det viser seg nye spirar nesten for kvar dag.
    Her går det veldig seint med spiringa ute i beda men dei ligg nok like under og ventar på litt meir varme. Blir vel ein flott eksplosjon av det meste når det først kjem. Hagen min er så ruskete som den aldri har vore før. Utrulig mykje rusk og rask i beda og plenen er så blass.
    Ha ei fin god helg, klem frå MarJE.

    SvarSlett
  4. Blåsippan är i knopp hos mig också, skall ta kort på den imorgon, det känns som att våren äntligen är på väg. Avundas dig dina fina domherrar, de är så fina med sina röda bröstfjädrar. Ha en skön helg /Marika

    SvarSlett