onsdag 2. oktober 2013

Med blandede følelser...


Jeg har en grevling i hagen, grev-e-ling, grev-e-lang...   

Og den graver natta lang...

Grevlingen har holdt seg til plenen lenge nå, men i går oppdaget jeg flere stoore hull i bedene mine. 
Og når den i tillegg går og titter inn kjellerstuevinduene om natta, så får nok være nok.
Den fikk siste sjanse i går. Jeg tettet igjen alle hull langs gjerdet med stein, dreneringsrør, betongstein og alt jeg hadde for hånden. Jeg la stein alle steder med litt opprom under gjerdet. Etterpå sprayet jeg rikelig med salmiakk langs gjerdet. Håpet var å våkne til en hage uten enda flere huller. 
Haha...
Stenge en grevling ute liksom..?  Tuller du?!



Nå er jeg spent på hva som venter meg i morgen. Fellen gikk litt tregt, så i verste fall løser den ikke ut. 
Åten er kraftfór, men jeg vet jo ikke om grevlingen min liker det da? Kanskje den foretrekker alle larvene i plen og bed?
Kattene, inkludert nabokatta, er tatt inn for natten. Jeg tar ingen sjanser. Det er litt trist i grunnen at grevlingen ikke bare kan holde seg utenfor gjerdet. 

Heldigvis fikk jeg et stort lass med ved som måtte sjaues på plass i kveld. Greit å få tankene over på noe annet.





9 kommentarer:

  1. Usj, grevlingen kan grave andre steder enn i hagen. Håper dere har fanget den og fraktet den laaaangt uti skogen igjen :)

    SvarSlett
  2. Det er trasige greier. Får satse på den blir fanga i løpet av natta så det blir slutt på alle rampestrekane :)

    SvarSlett
  3. Hmmm... Det ble ikke fangt på kraftfór, gitt. I natt serverer jeg spekeskinke med leverpostei, så får vi se.

    SvarSlett
  4. Ja...de er ikke så lett å lure...håper du fanger den,så du får ha bedene dine i fred:)
    Og vedstabling har jeg også drive med...egentlig godt arbeid:))

    SvarSlett
  5. Dette dyret slipper jeg heldigvis :) Lykke til med jakten!

    SvarSlett
  6. Heisan. Jeg har også grevling i hagen og har hatt den der siden jeg flyttet inn på eiendommen. Den har heldigvis ikke forvoldt de største skadene hittil, men kanskje det er den som har gravd små hull i bed og plen opp gjennom årene? Og jeg som mistenkte naboens katt... Hva gjør du med grevlingen om/når den fanges? Er det et firma som leier ut fellen og siden tar seg av den?
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
  7. Auda! Jeg har også en grevling som kommer innom. Men akkurat fortiden er den mest opptatt med å grave opp jordvepsebolene i nærheten. Og det er jo greit. Men jeg droppet å legge ned beinmel med løkene nå siden ham gravde opp noen planter for å få tak i det her tidligere i høst. Lykke til med grevlingfella!

    SvarSlett
  8. Vi har mista grevlingene våre etter at faren min murte igjen under låven vår. Kanskje du kan finne ut hvor den bor? Tusen takk for hilsen hos meg! Det høres godt ut med gresskarpai!

    SvarSlett
  9. Huff så leit. Synes grevlingen er litt skummel og jeg, särlig for dere som har katt. Husker godt når jeg var barn og en grevling hadde klart å komme seg inn i hönsehuset til besteforeldrene mine og bestefar gikk inn med gevär i hönsehuset og tok grevlingen.
    Håper du får tatt den!
    Klem!

    SvarSlett