søndag 13. oktober 2013

Kanadisk roseblomstring i oktober


Det er 13. oktober og vi er snart halvveis i denne høstmåneden. I dag tidlig var det kuldegrader og hvitt av rim ute. Det har det vært mange ganger. Helt nede i -4 kuldegrader har vi hatt.
Etter den første kuldeperioden i slutten av september, har været for det meste vært mildt og fint med ganske varme dager. Men oktober har festet grepet igjen, og nå er det skikkelige høsttemperaturer ute. 


Allikevel har denne kanadiske rosen slått ut knoppene sine. Den ser ikke ut til å bry seg om kjølige temperaturer. Da jeg kom hjem fra jobb på fredag hadde rosen endatil stukket en av blomstene inn mellom sprinklene på verandarekkverket. En kanadisk tøffing som vet hvordan den skal lyse opp en høstdag for en som er i ferd med å falle inn i  hagedvale. Jeg kviknet til momentant og kastet meg rundt etter kameraet for å forevige den skjønne. Det hadde strengt tatt ikke noe hastverk for rosens del. Den sto rolig på sin rot og ventet, men lyset er mer upålitelig kan man si. Det stikker sin vei fortere for hver kveld og overlater scenen til mørket. Rosen er en kanadisk tøffing som jeg har rotet bort navnelappen til. Det er litt irriterende, så om noen kjenner den igjen og vil sette meg på rett spor så blir jeg glad.
Enten denne hardhausen heter William Baffin, Henry Kelsey, John Cabot eller noe annet, så er den uansett en robust rose som taklet den tøffe, rosedrepende vinteren/våren vi hadde i år. Den har blomstret i hele sommer og sporadisk ut over høsten. Den er halvfylt med lysende rosa blomster i klaser. Den er ikke av de rosene som fyller rommet rundt seg med roseduft, men det kan den jo tilgis der den setter farge på hagen i oktober.
Kanadiske roser er krysset fram for å tåle de varme somrene og kalde vintrene de har i Kanada. Det er derfor rimelig å anta at de er bra egnet her i innlandsstrøkene også. Helt sammenlignbart er det dog ikke. I Kanada har de minst like kalde vintere, men de er kortere, høsten er lengre og sommeren varmere. Dette påvirker rosenes avmodning (herdingsprosess) om høsten.







12 kommentarer:

  1. Så flott roseblomstring! Canadiske roser har jeg ingen av, men de er kjempefine. Jeg synes det er moro å se roser i blomst så sent som nå.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Så flott nå i oktober, ganske utrolig hvor tøffe noen roser er.

    Jeg har faktisk ikke sådd georginer før, jeg har bare hatt knoller som er store.
    Men det høres lurt ut å ha litt jordklump på de minste røttene, mine knoller står mørkt i kjellertemperatur ca 5-8 grader.
    Knollene har alltid greid seg fint da, jeg håper du får til dine også.

    Fine bilder av rosen din, god søndag.

    SvarSlett
  3. Fantastisk med roser som holder det gående etter så lave temperaturer. Jeg visste ikke engang at det finnes egen kanadisk gruppe. Så takk for informativt innlegg, og nyt resten av blomstringen!

    God søndag!

    SvarSlett
  4. Flott roseblomstring så sent på året! Jeg har kun en rose men jammen blomstrer den også : ) God ny uke!

    SvarSlett
  5. Å for en roseglede! Til å bli begeistret av. Den sterke rosafargen lyste så deilig opp nå i alt det høstlige! For en stor glede med kanadiske roser. Det har jeg ikke prøvd ennå. Herlig at den trosser minusgradene dere har hatt, og sprer glede på denne tid av året. Håper den vil stå med en blomst til jul! <3

    SvarSlett
  6. En skikkelig tøffing av en rose ja;)
    Har ingen kanadiske roser selv,men høres og ser ut som om jeg bør skaffe meg noen:)
    Her var det desverre maaaange roser som døde i vinter,så jeg har måttet gå til innkjøp av mange nye nå i sommer,kanskje det blir noen kanadiske på meg neste sommer da;)
    Ha en fin uke!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  7. Så fin den er! Jeg kan ikke mye om roser, men liker veldig godt de enkle eller halvfylte som denne. Håper du får hjelp med navnet.

    SvarSlett
  8. Skikkelig tøffing! Jeg har også en kanadisk rose jeg ikke husker navnet på. Men tror ikke rosen er så opptatt av hva den heter, den blomstrer like flott uten navn. Min kom også gjennom forrige vinter uten noen skader.
    Takk for hyggelig hilsen hos meg!

    SvarSlett
  9. Kjær og tøff rose har mange navn...:) Så,kjekt med roser som trosser frosten. Bare å glede seg over! Duftfaktor blekner mot herdighetsfaktor!

    SvarSlett
  10. Vad den än heter, verkar den vara fantastisk och verkligen en ros att njuta av!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvarSlett
  11. Herlig med roser så sent på høsten :) Jeg bor i H-6 og har mange kanadiske roser, mine favoritter er Mordens sentenniel (cyklamenrosa med heftig blomstring) og Mordens fireglow (knallrød med roser som minner om stilkroser). Kos deg med blomstring i Oktober :) tenk det....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som Morden Fireglow kan være en rose for flammebedet mitt da..
      Det skal jeg notere meg :)

      Slett