mandag 13. januar 2014

Forandring

Hagen min i januar er både litt fin og litt rotete.
Jeg klipper ikke ned noe om høsten, og derfor kan det gjerne se litt uryddig ut på denne tiden.
Men det gjør også hagen mer interessant. Plantene får beskyttelse av alt som legger seg over dem, og det blir ikke så mange avklipte og hule stengler som kan samle vann. Tørre frøstander blir hakket på av fugler som like gjerne finner mat i bedene som på fuglebrettet.

Om våren går jeg løs på alt kvist og kvast. Da klipper jeg det i småbiter og lar det falle til bakken. På den måten blir det til jordforbedring. Jeg passer på å luke samtidig så det blir ryddig og fint for alt som spirer opp av vårblomster og stauder.
Og så blir plutselig alt flatt... Det er kanskje det eneste jeg synes er litt stusselig ved våren. -Eller egentlig merker jeg det ikke så godt om våren. Da er jeg bare intenst lykkelig for hver eneste spire som dukker opp og knopp som åpner seg, og all den levende jorden i mellom virker som et hav av rikdom klar til å forgylle hagen min. At bedene mine er flate og at det er langt mellom hver plante, se det ser jeg ikke før jeg finner fram bildene fra vårhagen. De viser en hage som er helt motsatt av hvordan den er om høsten. Da står plantene tett i tett og høyt til værs.

Det er slik det er å ha årstider...
Hagen spirer fram på ny hvert eneste år og jeg kan følge hele livssyklusen om og om igjen. Det er fantastisk! Jeg blir aldri lei.

Nå er hagen i dvale. Hagen fra 2013 har avgått og snart skal hagen anno 2014 spire fram for aller første gang. Gjett om jeg gleder meg!
Enn så lenge kan jeg kikke på bilder og tenke meg hvordan det kan bli. For det er umulig å vite på forhånd. Heldigvis :)

Kvisthulen er en pryd både vinter og sommer. Den ruver litt og det liker jeg godt.

Om vinteren blir hagen mer gjennomsiktig. Naboen hus kommer nærmere.

Denne delen av hagen mister mye av sin sjarm om vinteren.

Nå er alt flatt og fargeløst her.

Pergolaen er fin om vinteren. Den skaper høyde, rom og noe å hvile blikket på.

Enn så lenge er urtehagen fin, men kommer det mer snø blir den nok borte.
Og slik kunne jeg ha fortsatt i det uendelige. Jeg blir visst aldri lei av å drømme meg fram samtidig som jeg kikker tilbake. Men når helgen kommer og jeg er hjemme mens det er dagslys, da nyter jeg hagen slik den er akkurat nå. For det er vakkert om vinteren også, det er bare ikke så mye jeg kan gjøre med den - der den ligger så frossen og kald.  Annet enn å drømme... og planlegge...
Og så er vi der igjen :)


14 kommentarer:

  1. Fint :) Liker godt pergolaen din, ønsker meg en sånn, men har ikke noe ledig plass igjen. Må man grave dype og støpe ned reisverket?
    Kos deg med vinteren, plutselig er det vår igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint å kun banke ned jordspyd i bakken. Reisverket festes i disse :)

      Slett
  2. Hej Gerd
    Hvor er det dog et fint indlæg, du har skrevet om forandringen i din have. Det er så godt med billederne før og efter., og det er godt fotograferet. Du er så glad for din have, det er skønt at læse om.
    Snart er det vår igen, og vi skal ud og skrabe i jorden efter liv.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  3. Så sant, så sant!! Fint å se bilder både vinterstid og sommerstid!! Åh, så heldige vi er som har 4 årstider, så utrolig skiftende det er i våre hager på den måten :) Gleder meg vilt og uhemmet over lysere tider. Så får jeg ta en skitur på fjellet i helgen og nyte det også :) Mette

    SvarSlett
  4. Flott å se før og etter bilder, hagen kan være vakker om vinteren også, selv om den ikke er så fargerik. Og det viser at det er en fordel at tenke på vinteren når en skal lage hage :)

    SvarSlett
  5. Artig å se hvordan uttrykket endres fra vinter til sommer. Vinteren er absolutt tiden for drømmer og planlegging.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Kvisthulen, pergolaen og urtehagen er jo bare helt vidunderlige! En hage som virkelig trenger en og ønsker en velkommen ut i den.
    Likte forøvrig godt ditt bie-innlegg! Har du tips om noen super-biemagnet-blomster?
    God uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker kirsebærtreet hjemme da jeg var liten. Det var enormt stort (surkirsebær) og helt fullt av bier om våren. Det hendte jeg la meg i en campingseng under og bare hørte på all summingen. Det var nok en kraftig bie-magnet-blomstring:)

      Slett
  7. Så roligt att få se lite av din trädgård! Jag kom att tänka på struktur även på vintern kan du få av några vintergröna former. Gräs brukar också vara vackra på vintern. Vet inte hur långt norrut du bor men det finns många fina buskar som inte blir så stora, men som ger blickfång på vinterhalvåret.
    Älskar den där kvistgrottan!
    Ha det bra, kram Maria

    SvarSlett
  8. Så gøy å se bilder tatt fra akkurat samme vinkel sommerstid og vinterstid:)
    Du har en nydelig hage,tenker du koser deg masse her:)
    Ha en finfin dag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  9. Vakker hele året. Nyter også synet av hagen på denne årstiden. Naken,kald og med duse farger. Gleder meg masse til våren kommer for ikke å snakke om varmen. :) Nyt synet av hagen din.

    SvarSlett
  10. Du må ta bilder fra samme stedet, vår, sommer, høst og vinter. Det er så moro å se hvor vakker hagen er. Har du begynt å så inne, enda?

    SvarSlett
  11. Jag gör precis som du, jag låter alla perenner vara kvar och klipper ner dom till våren. Vilken bra idé att visa olika platser i trädgården i vinterskrud respektive sommarskrud. Så många vackra platser du har. Och dina bilder visar verkligen att alla årstider har sin tjusning. Den översta platsen med bänken är magisk. Och jag blev väldigt förtjust i din vackra pergola. Och örtagården är fantastiskt härlig. Jag älskar pallkragar med gångar emellan. Tack för en härlig bildkavalkad.

    SvarSlett
  12. Det är vackert på sommaren men jag tycker det är vackert på vintern också. Det är så vilsamt.
    Jag klipper också ner perennerna förstå på våren så skyddar bladen lite om det inte kommer snö. Nu snöar det väldigt mycket så det är inget problem just nu!
    Agneta kram

    SvarSlett