onsdag 12. juni 2013

Endelig tilbake

Etter intense forberedelser av trippel konfirmasjon sammen med den ene søsteren min, gikk endelig feiringen av stabelen forrige søndag. Vi feiret hjemme hos henne. Det ble en strålende dag, og alle nedlagte timer på forhånd var vel verdt innsatsen. Vi hadde både sol og regn og god temperatur.


























Vi var på hagemessen på Lillestrøm i våres og der fant vi inspirasjon til hagedekor.
Det ble til at søsteren min konsentrerte seg om det som skulle gjøres i huset og jeg om dekoreringen.
Jeg fikk 10 paller av en venninne med gård, og dermed kunne jeg lage en levegg inspirert av elevene fra Vea. For å avgrense sitteplassene og avlede fra en noe stusselig skråning, ble pallene festet sammen på rekke etter å ha spikret fast et 10 cm bredt bord oppunder hver av de to øverste plankene. Dermed fikk gjerdet straks tre hyller som vi kunne fylle.
Den jobben fikk jeg god hjelp til av de tre konfirmantene.
Mengder av markblomster, hageblomster, blader, steiner, flasker og furukvister ble satt i vaser (og plastdunker, kjøkkenglass og alt vi fant som vi kunne ha vann i...)

Jeg snekret også sammen en hylle som vi satte opp mot husveggen. Den laget jeg med tanke på insekter  (insektshotell). Nå som festen er over skal den få flytte tilbake til Fagertun.
























Her er det nykonfirmerte trekløveret. To nieser og en datter - like blide og vakre alle tre:)

Fortsatt inspirert av Vea-elevene, laget jeg en trillebåroppsats.
























Gammel sauenetting ble formet til en "haug" oppi trillebåra, som liksom renner ut og buer samtidig.
Jeg fylte trillebåra med vann og våt mose. Mosen la jeg oppi fordi trillebåra ikke er helt tett. Jeg tenkte at den ville hjelpe til å holde på vannet. Det fungerte fint. Hundekjeks, dagfioler og lupiner holdt seg fint på plass og visnet ikke. Det gjorde derimot mitt første forsøk som var med Spansk Kjørvel...
Den prøver jeg ikke igjen!
Heldigvis hadde jeg tid til å gjøre det om.

Jeg gjorde noen forsøk på å skjule vannbeholdere i buen ned, men det ble litt vanskelig så jeg valgte heller å fylle nettingen med buskfuru og
takløk.

Nettingen ble igrunnen helt usynlig, og trillebåra ble et koselig blikkfang.

Det er nesten trist når festen er over og pynten skal bort...

Her er eldstejenta mi - og under er en av tanteungene mine.

Det ble noen fine motiver å fange med kameraet :)




























På balkongen ved inngangspartiet, laget jeg en girlander av sammenrullet sauenetting (på langs) som jeg surret med Bjørnemose.
























Opp med flaggene, og vips så var huset festkledd også!

Jeg har ikke brukt de siste to-tre ukene til stort mer enn jobb og konfirmasjonsforberedelser. Det var jo en del mer enn dekoren som skulle fikses. Og selvfølgelig kunne vi ha droppet dekoren og hatt et like strålende selskap! MEN... Jeg syns det er så morsomt å la kreativiteten få utløp og det er ikke så ofte at anledningen byr seg!
Nå er jeg superfornøyd og dønn sliten. Huset (mitt) er rotete og fullt av ting (servise, stoler, glass, duker etc) som er fraktet hjem igjen i kasser og kurver, oppvaskmaskin og vaskemaskin durer og går på spreng, Plenen er lang og lurvete, pergolaen fortsatt uferdig og alle plantene som skal i bedet (som ennå ikke er laget der), står og sturer i pottene sine og lurer på når de skal få slippe løs.

Hmmm.... Ikke så lenge til nå.

For nå er jeg klar for Fagertun igjen :)

6 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg, med fina töser, festklätt hus och inspirerande blommor! :-)

    SvarSlett
  2. Flotte jenter!

    Skjønner godt at du har hatt det travelt i det siste :-)

    SvarSlett
  3. Gratulerer jentene med vel overstått flott dag! Fantastisk pynt som topper et selskapet. Så kjekt du har overskudd til å legge så mye arbeid ned i det. For det er jo så gøy....

    SvarSlett
  4. For en fantastisk feiring dere har laget til de flotte jentene deres. Nydelig ramme for festen. Så er det mye kjærlighet dere viser med det. Du er utrolig kreativ:) PS. Akeleier, solbrud og geranium er kommet i jorden og de ser ut til å trives utmerket i de svenske skoger:)

    SvarSlett
  5. Snakk om vakre jenter! De var utrolig søte. Så gøy at du ville dele de flotte bildene med oss. Jeg skjønner du har hatt en travel forsommer, men for et fantastisk resultat! Et forbilde for oss andre. PS: Og selv om det hørtes slitsomt ut, er det lett å lese mellom linjene at du har det gøy og trives med all skjønnheten, både jentene og den fine pynten. klem.

    SvarSlett
  6. Tusen takk:) Jeg koste meg virkelig med prosjektene og satte (nesten) alt annet til side så lenge. Jeg lagde oppsatser til bordene, sydde om et par bunader og bakte - men uteprosjektene var definitivt mest givende! En slags snikhaging oppi alle forberedelsene;)

    SvarSlett