onsdag 26. juni 2013

Nytt bed på gang



Noen ganger kan en regnværsdag komme godt med. I dag har jeg fartet rundt og handlet. Jeg passet på å pante en stor sekk med flasker samtidig og rakk faktisk banken... (jeg har ferie, haha)
I tillegg lette jeg fram ti Plantasjen-staudepotter, som jeg vekslet inn i to nye stauder. Ikke dumt :)
Jeg hadde med meg fem potter av den gamle sorten også (uten den brede kanten oppe) og betjeningen tok etter litt rådføring med hverandre, imot dem også. Vips ble det enda en staude gratis. Ypperlig!
Med 30% på utvalget så kjøpte jeg et par til, og når de kommer i jorden og pottene er tomme, får jeg ta en tur til...
Alle monner drar :)

Jeg trenger nemlig masse planter til flammebedet mitt som gradvis vokser fram langs pergolaen. Jeg har begynt å grave vekk gresstorven. Bruker hvert ledige øyeblikk.
Planen var å grave bedet ferdig først.  Så skulle jeg sette alle plantene som har stått og ventet siden tidlig i våres, ut i bedet og gruppere dem etter alle kunstens regler (farger, blomstringstid, høyde og bredde). Det ble det selvsagt ikke noe av.

Da første kvadratmeteren var fri for gresstorv, så spratt det jammen tre akeleier ned fra verandaen og stakk de tørre, næringshungrige røttene sine godt ned i jorden foran meg. Jeg kan nesten sverge på at det skjedde helt av seg selv...


Og slik har det fortsatt liksom. Plantene bare følger etter meg ut i den ledige jorden etterhvert som jeg graver.
De klarer ikke å vente! Like utålmodige hele hurven.
Og hvordan skal jeg få planlagt og gjort nøye vurderinger da? Det er ikke lett å være gartner for slike uregjerlige og viljesterke planter.


Foreløpig så står det to forskjellige røde og en orange Geum der. De har selskap av dagliljer, flere sorter, røde og hvite peoner, røde blomstererter, prydbønner, blodbeger, rudbeckia, solbrud, solidago, opiumsvalmuer (Danebrog), kaliforniavalmue, ligularia, duppesoleie og enda mer...

Géum chiloénse 'Mrs. Bradshaw'
Dahlia 'Bishop of Landaff'















 
Lychnis ark. 'Vesuvius'





                 Og jeg som skulle plante i store,     
                 kraftige, fargesterke felt, 
                 mange av hver plante...







Aquilegia vulgaris var. stellata 'Black Barlow'

Her er noen nesten sorte akeleier. De kjøpte jeg på hagemessen i Lillestrøm.

Jeg kjøpte tre akeleier av typen 'Nora Barlow' fra samme firma tidligere på året, men de var nok feilpakket.
Det er de akeleiene på bildet over. De er fine og røde, med lange sporer, men ikke 'Nora Barlow'



Det er ikke lett å begrense utvalget, skal jeg si. Det er faktisk første gang at jeg har sådd og kjøpt knall røde, orange og gule planter i vilden sky.
Tidligere har det sneket seg med noen hist og her, men stort sett har jeg holdt meg til blått, rosa, lilla, hvitt og litt gult.
Akkurat nå står nitti prosent av plantene uten blomster, og de som har blomster er pjuske og pinglete etter ventetilværelsen de har ført de siste ukene.
Men det er morsomt å se hvor intenst rødfargen lyser i bedet. (Det synes ikke på bildet, så slapp av du er ikke fargeblind!) Jeg tror at det om noen år, når plantene har vokst seg store og kraftige, skal bli veldig bra!



























Her er det foreløpig lite som ligner på flammende fyrverkeri, men slik jeg ser det når jeg myser litt (for ikke å snakke om når jeg lukker øynene helt..), så begynner det å ligne noe.

Den underlige fasongen skyldes at bedet ikke er ferdig gravd og at jeg sparer en sti av gress inn til klesstativet mitt. Inntil jeg får annet dekke under den, må jeg nødvendigvis komme til med gressklipperen.

Og snakker om den... Det røk en vaier her om dagen, så nå er den ikke selvgående lenger...

Hva er nummeret til gressklipperakutten tro?






3 kommentarer:

  1. Her er alt disponibelt mannskap i full beredskap før vi får innrykk over helgen så du må nok ringe noen andre :) Herlig beskrevet fra deg og din hage! Blir spennende å se hagen vokse fram!

    SvarSlett
  2. Jeg glæder mig til at se det hele vokse op og ned af stolper. Her er jo plads til en masse dejlige planter. Det skal nok blive til skøn frodighed.

    SvarSlett
  3. Så flink du har vært! Jeg kjenner meg igjen i at planter kommer av seg selv!

    SvarSlett