fredag 6. april 2018

Vinter mot vår



Å vente på våren er en tålmodighetsprøve.

Spesielt i år.

Det er fortsatt nok snø i hagen til å grave snøhuler. Ikke med ståhøyde riktig nok, men dog.
Snøen ligger overalt. Det finnes ingen bare flekker enda, men det er store spor etter tæring av snø.

Et par runder med aske på snøen har hatt sin virkning. Det sørgelige var at det siste askeutslippet ble etterfulgt av et dekkende snølag. - Og da ble det slutt på moroa.

Alle snøbildene er tatt i dag. Det er med andre ord ikke mye vår å spore enda.
Men værmeldingen sier at det skal bli mildt framover.
Det er gode nyheter. 
Jeg lengter etter å kjenne lukten av våt snø når jeg går ut om morgenen. Jeg vil at snøen skal renne bort i våryre sildrebekker langs alle hjulspor i veiene.

Egentlig tror jeg at våren faktisk har kommet. Det er bare det at vinteren ikke har dratt sin vei enda. Våren smyger seg derfor stille omkring, gjemmer seg for vinteren og puster litt varm luft hver gang vinteren ser en annen vei.
Det har vært en helt fantastisk vinter i år med snø i store mengder, perfekt skiføre og passe mye kulde. Ikke rart at vinteren ikke helt klarer å slippe taket. Det er lenge siden den har sett så mye vinteraktiviteter, må skjønne.


Men det er med vinteren som med oss andre. Vi må kjenne vår besøkelsestid, og vite når det er på tide å trekke oss tilbake og så andre kan få komme til. Akkurat det er ikke nødvendigvis så lett for alle. Man kan jo fort la seg rive med til å ønske seg mer.
Kanskje er det slik vinteren har det nå. Han vil bare tøye applausen med et ekstranummer for mye.

Man skulle kanskje tro at Kong Vinter hadde gitt ut all snøen sin for denne gang, men jammen klarte han ikke å presse ut et tett snødrev både i går og dagene før. Man må jo nesten la seg imponere.
Våren blir litt blek når vinteren viser krefter på denne måten. Det er ikke bare bare å sette opp mot selveste kongen.



Mon tro om våren likevel klarer å smyge seg inn under snødekket og vekke krokusen der nede. For hvordan skal krokusen ellers vite når det er på tide å sende de spisse små spydene sine opp fra den frosne jorden? Og hvordan er det egentlig der under snøen i hagen?

Det ser ut som det meste er klemt ned i vannrett stilling. Tenker det er mange busker og trær som begynner å kjenne det i kvisten nå. Overstrekking i alle retninger med brist både her og der. Flere enn jeg liker å tenke på, ser ut til å lide av forskjellige grader av avrivning og kompliserte brudd.
Det kan nok hende at regningen etter vinterfesten blir litt større enn beregnet denne gangen.
Det får jeg ta som det kommer. Alt som ikke er dødt vokser nok ut igjen. Kanskje ikke med helt samme fasong, men det er som det skal være. Hagen er i levende forandring akkurat slik som jeg liker at den er.

Akkurat nå tror jeg at hagen ligger og dirrer under snøen. Det er nok en kakofoni av lydløse stemmer der nede som roper etter lys og varme. Kanskje sildrer det vann gjennom snøen og trenger ned i bakken her og der. Kalde dråper som kiler løken som har ligget i frys siden i høst. Tipper det rykker i de kalde, hvite løkrøttene da.

Jeg trøster meg med at det helt sikkert blir bart i år også.  Det skulle jo være maks uflaks hvis klimaendringer får isen til å smelte fra nordpolen for så å dukke opp i Fagertunhagen.
Det ville jo blitt den første isbreen på Toten siden siste istid. Spennende muligheter for brevandring, men dårlige utsikter for haging...

Jeg later som en sen vår er praktisk slik at jeg får god tid til å drive fram georginene. Jeg sår frø og prikler og kveler tanken på hvor store plantene kommer til å bli før de kan flytte ut.

Jeg måler daglig snødybden med blikket og sier til meg selv at den synker sammen. Joda, det snødde på ti centimeter til, men det synker sikkert sammen. Snart tror jeg. I hvert fall ganske snart. Kanskje neste uke, eller uken etter.

10 kommentarer:

  1. Hei! Flott beskrivelse av denne vinteren som ingen ende vil ta :(
    Pr.nå er det 80 cm med snø her. Selv etter dager med regn og sol minker haugene veldig lite. Vi har ikke hatt så mye snø her på mange år. Vi må bare holde ut og håpe på mye varme fremover.

    God helg, og hyggelig å høre fra deg igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Det er ufattelig mye snø igjen, ja. Tenker vi er mange utålmodige, hageglade mennesker som biter tennene sammen og holder ut nå om dagen.
      God helg!

      Slett
  2. Du beskriver så levende dine tanker om den laaange vinter, og jeg er helt imponeret over din sindige måde at tage det på. Men under isbræen er der forhåbentlig en have stadigvæk, og den skal nok komme frem en dag. Her er der ingen sne tilbage, så alt er bart og brunt, men det er sikkert kun et spørgsmål om dage før vi står i ukrudt til knæene.

    Held og lykke med de mange begravede vækster!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelige ord:)
      Akkurat nå skulle jeg nok gjerne byttet ut snøen med ugress, bare for å få kommet meg ut og stukket hendene i jorda. Savner duften av våt jord og lyden av summende fluer.
      Kos deg med den fargeeksplosjonen som sikkert er rett rundt hjørnet hos deg. Den kommer nok hit også tilslutt:)
      Riktig god helg!

      Slett
  3. For en fantastisk flott beskrivelse av våren under et vinterdekket landskap. Med humor, delt dine tanker om hvordan det kan være under snøen nå.
    Her på Vestfoldkysten, kan vi nå si at våren endelig har kommet.
    Vi har heller aldri hatt de store mengdene med snø, men det har vært en lang og kald vinter, så jeg er som deg spendt på hvor mye som overlever. - Det er alltid hyggelig å kjøpe planter.
    Håper våren snart sprer seg innover i landet.
    Hyggelig å se deg på bloggen igjen. Ha en fortsatt fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Takk:)
      Gled deg med våren. Så deilig! -Og så håper jeg at hagen din har klart vinteren uten for mye skader.
      Riktig god helg
      Hilsen Gerd Ellen

      Slett
  4. Hej Gerd! Tack för din kommentar hos mig, på så sätt hittade jag till dig.
    Det är verkigen mycket snö ni har och jag förstår din längtan efter vår. Vintern har varit lång. Men snart kommer den till dig också, den är bara lite fördröjd.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvarSlett
  5. Hej Gerd!
    Vilka fina vintriga bilder, men visst vill man ha vår efter en lång vinter. Hos oss är snön helt borta men vårtecken finns det lite av. Kanske visar de sig om någon vecka. Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  6. Spring comes very slowly, bringing with it so much beauty and charm.
    Beautiful photos.
    Greetings from Lisbon
    Maria de
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett