søndag 15. april 2018

Sommervarme i vinterland



I dag har det vært sommer og vinter på en gang. Ut å måke snø i shorts og singlet. Fuglekvitter, fluesurr og til og med en bie på forgjeves jakt etter mat. Den lette så iherdig over hageblad, tekopp og min fargerike singlet at jeg fór inn for å se om jeg hadde noe som blomstret. Det ble meg, to katter, tyve fluer, en bie og tre potteplanter på verandaen.

Fluene tok for seg av melonskallet jeg hadde gnagd rent, bien overså både streptocarpus, primula og chrysantemum, og kattene ville inn igjen.
Da jeg ikke reiste meg for å slippe dem inn, stakk den ene av og den andre la seg i skyggen av snøen på verandagulvet.


Det er sommervarmt i vinterland. Det er vår!

Det er beskjedent med hagemuligheter i vårværet. Jeg måket litt snø fra plassen som kanskje, kanskje skal få huse et lite drivhus etterhvert. Jeg skrapet begge vedovnene mine som allerede var tømt, etter mer aske til å kaste ut på snøen. Jeg gikk en en runde på stien som er måket i hagen og lette etter tegn på at snøen har minket.


















Men det er vanskelig å se at snø smelter.
Den smelter så sakte at man aldri rekker å få det med seg før etterpå.
Og så blir det bart.

Hadde det vært bart i dag hadde det blomstret i hagen. Vinterblomst og krokus med tulipanspyd innimellom. På denne tiden før om årene, har jeg vært i full gang med å flette inn nye kvister i kvisthulen, lage klatrestativer og klippe ned brask i bedene.
I år kan jeg gå på snøen i stedet. Den er så kompakt at jeg ikke synker gjennom. Jeg er høyere enn pergolaen og kan ta flyfoto ved bare å strekke armene i været.



















Men inne er det vår. Der står hundrevis av planter under lys i kjelleren og drømmer om frostfrie netter så de kan få flytte ut på herding.




Det blir nok ikke denne helgen.

16 kommentarer:

  1. De bildene av snøen kunne vært tatt her. Det er dessverre mye snø igjen her også, og det smelter så ufattelig sakte ;)
    Ja, vi lengter etter blomster og det gjør biene og humlene også. I går kjøpte jeg vårlyng for de pleier de å like. Hva gjør en ikke for at de skal trives? :)
    Jeg håper at snøen smelter fort hos deg! God søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vårlyng var lurt:)
      Jeg fant noen blåveis som jeg serverte i går.
      Håper både snøen din og min renner vekk i løpet av uken, skjønt det må vel et mirakel til hvis det skal være mulig :D

      Slett
  2. Til trøst, var på Skedsmo i går, og der smelter snøen utrolig raskt nå ! Vi har det snøfritt, har omtrent ikke hatt snø i vinter, men har fortsatt dyp tele en del steder i hagen, så våronna er i gang:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Rart å tenke seg at det kan være steder i landet her som har vært tilnærmet snøfrie i vinter...
      Her har det lavet ned i månedsvis. Men nå ble det endelig varme i luften og det sildrer i smeltevann overalt :)
      Herlig!

      Slett
  3. Huffameg - dette er jo bilder man vil se i januar, ikke i spril. Håper dere får rask snøsmelting selv om det ser ut til at det kommer å ta en god stund når dere har sånne mengder med snø.
    Håper du får en fin søndag!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      Nå har snøsmeltingen endelig skutt fart. Er spent på hva som dukker fram under snøen etterhvert som den smelter. En herlig tid med masse forventninger!

      Slett
  4. Hei Gerd Ellen!
    Hehe jeg slår deg ned i støvlene når det gjelder snø......men så bor jo jeg i Tromsø da. Snøens hjemsted! Mne det tiner faktisk her også - flere dager med +grader både dag og natt hjelper, men enda over 1 meter igjen.
    Har ikke kunnet ta frem shortesen enda - det hørtes deilig ut :)
    Ønsker deg ei supervarm uke!
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)
      Skremmende å tenke på hvor mye snø du må ha, men hyggelig å høre at det smelter unna nå!
      Håper du også får en supervarm uke - tipper vi trenger det begge to :)

      Slett
  5. En bra början på att bli av med vintern. Nu blir det bara bättre och bättre!
    Önskar dej en fin dag!

    SvarSlett
  6. Koselig innlegg! Du er våryr, du også ser jeg. :) Det er fortsatt en del snø hos deg også, ja. Men, den blir snart borte nå. Nydelig vrifrukt og flott pusekatt. Ja, drivhus anbefales på det varmeste! Så stort plassen tillater det. Kos deg videre! :)

    SvarSlett
  7. Takk:) Nå tar varmen virkelig på snøen og det er store forventninger i luften. Har målt opp plassen til drivhuset og gleder meg helt vilt!

    SvarSlett
  8. Drivhus, høres ut som noe hyggelig å se frem til mens snøen smelter vekk. Det blir en hagesesong i år og :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Det blir det. Nå smelter det heldigvis fort ute.
      Og drivhus ble bestilt på hagemessen! Jippi!

      Slett
  9. Beautiful photos.
    Have a nice weekend
    Greetings
    Maria from
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
  10. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    หนังออนไลน์

    SvarSlett