mandag 30. januar 2017

Hvorfor vinker potteplanten min?



Jeg har en stor grønn plante som like å vinke med bladene sine. Jeg vet ikke hva planten heter for jeg fikk den ferdig omplantet så det er ingen navnelapp på den. Jeg har ikke husket å kikke etter når jeg har vært på plantasjen eller andre hagesentre, men det er nok en helt vanlig grønn plante med fine striper på bladene og litt rødlilla underside.
Det som ikke er vanlig i min planteverden er at den flapper med bladene så den drar oppmerksomhet selv når tv'n står på og alle har fokus på skjermen. Det er ikke slik at det er sammenrullede unge blader som spretter ut, eller at den reiser seg etter tørke. Nei enkeltblader, eller noen ganger flere på en gang, svaier fra side til side, gjerne 10 cm hit og dit, og så saktere og saktere til den stopper opp og ligner på de andre plantene i stua. Det er jo litt artig å ha en plante som både lager lyd (flapp, flapp) og bevegelse, men jeg blir jo litt nysgjerrig på om det er en vanlig egenskap for slike planter? Når jeg googler 'planter som beveger seg, potteplanter som vinker, svaier' etc. så dukker det ingenting opp som ligner. Jovisst kjenner jeg mimosa pudica (rør meg ikke plante) som lukker bladene når du tar på den og venus fluefanger og andre kjøttetende planter som beveger seg i sin jakt på næring, men jeg vil jo gjerne vite litt mer om hvorfor planten min vinker også. Er det noen av dere som vet?

6 kommentarer:

  1. Så artig og spesielt! Har aldri hørt noe lignende, og tror jammen jeg hadde blitt litt skremt om jeg satt er alene :)

    SvarSlett
  2. Jeg vet dessverre ikke. Minner meg om en plante jeg kjøpte på Ikea i fjor. Den forandrer bladenes stilling, bøyer seg litt innover når den begynner å tørke, og selvsagt nedover hvis jeg fortsetter å ignorere. Nå må jeg sette meg ned å se om jeg kan se bevegelsene. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Det er kanskje en i Maranta eller Calathea-familien vil jeg tro? Jeg vet at noen av dem ruller bladene sammen på kvelden, og blir også kalt bønneplante, fordi det ser ut som om bladene er foldet sammen til bønn.
    Noen kaller de også for fiskebensplante pga bladmønstret. Kanksje du kan finne ut mere om den nå?
    Dekorativ og flott er det da!

    :-)


    SvarSlett
  4. prøv lige at søge calatea på youtube . de bevæger sig !! det er sjovt ! jeg må se om jeg kan finde en . hilsner fra DK

    SvarSlett
  5. Tusen takk for tipsene. Det er nok sikkert en Maranta eller Calatheaplante. Jeg har ikke klart å finne en video på youtube hvor jeg ser at planten beveger seg, men jeg har lest om bønneplantene og det er tydelig at lys/mørke påvirker bladene og kan få dem til å bevege seg. Så morsomt! Den har litt mer personlighet enn de andre plantene i stuen på grunn av denne vinkingen :) Må prøve å fange det på film...

    SvarSlett
  6. Høres ut som en trifid

    https://www.google.no/search?q=i+trifidenes+dager&safe=active&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjE-L3IhPTbAhUpP5oKHVrEDxMQ_AUICSgA&biw=1093&bih=508&dpr=1.25

    SvarSlett