fredag 24. januar 2020

Vintervakuum


Blåmeis
For meg er januar er en måned full av optimisme fordi lyset har begynt å tøye tiden i begge ender. Fuglene synger og farger opp i en ellers fargeløs hage. Frøposene dukker opp fra kjølige gjemmesteder og postkassen lokker med enda flere frø.

Stillits
Dompap
Samtidig er januar som et vakuum i hagen. Tilsynelatende står tiden bare bom stille. Været og døgnene kommer og går. Snøen daler og smelter, fryser og blir til is. Regn, sludd og varmegrader herjer, men alt ser ut til å prelle av på overflaten.
Det settes varmerekorder og snøen forsvinner, men ikke her. Fagertun er spesialisert på å tiltrekke seg snø og vintervær. Neida, det er ikke helt sant, men det føles virkelig slik.
Når jeg leser og hører om vårtegn andre steder, håper jeg innerst inne det skal bety at våren vil komme ekstra tidlig til Fagertun i år. Det er selvfølgelig et veldig egoistisk og lite miljøvennlig håp, men å si noe annet ville være å lyve.

Nøtteliten må klø seg litt på magen


Klokkerankespiren på vei opp
Nydusjet klokkerankebaby
Vårlengselen er så grunnleggende tilstede i meg at det nærmest verker i kroppen nå som hagen står i ro og jeg ikke kan komme under huden på den. (Eller snøen da..)
Mørket dominerer fortsatt døgnet og hjemmetid tilbringes for det meste innendørs. Det blir altfor mye stillesittende haging gjennom hageblader og skjermer, men noen frø er selvfølgelig kommet i jorden. De første brettene med spirer står godt plassert under lys i planterommet i kjelleren. Vaskerommet er gjort om til så-, prikle- og ompottingsrom for de neste 5 månedene. Det vil si at klesvasken må finne seg i selskap av jordsekker og potter i hopetall.




I drivhuset er det satt opp hyller klare til å ta imot en hærskare med planter når bare lys og temperatur blir bra nok om to-tre måneder. Enn så lenge er gulvet dekket av krukker som jeg fyller med gammel, brukt krukkejord og bokashi. Jeg sår til med salat og diverse annet i krukkene og håper at dette skal spire når tiden blir moden. Det ville være synd om noe spirte opp for tidlig, for så å gå med i en påfølgende kuldeperiode. Vi er tross alt bare i januar enda, så det kan fortsatt bli en skikkelig snørik og kald vinter. (Oj, der kom visst den lille fornuftige stemmen på skulderen min fram med en pekefinger...)



Det fine med januar er at jeg får god tid til å planlegge alt jeg har lyst til å gjøre til sommeren. Jeg vil rive uthuset og bygge nytt (eller evt restaurere det gamle). Jeg vil dyrke opp området bak uthuset. Siden jeg i årevis har tenkt at jeg burde gjøre noe med plenen foran flammebedet, og stålisen nå brer seg på alle stiene over gresset, kan det jo hende at dette faktisk blir våren hvor det kommer til å skje. Og, hvis jeg først skal ta opp gresset, burde jeg ikke da passe på å lage min aller første hagedam? Jeg vil jo ha en wildlife-vennlig hage!

Frøstand av Gullklematis


Vi får se hva som skjer til våren. Det som er sikkert er at jeg skal feire bursdagen min i April med å reise på en hagetur til England med Morten. Det blir garantert vårens høydepunkt (når jeg ser bort fra den aller første krokusen som slår ut i blomst og den første gangen jeg kan sette meg ned i et bed og luke mens jeg kjenner den råtunge duften av jord og vår)
Vi skal lade opp med Hagemessen på Lillestrøm før vi drar til RHS Flowershow i Cardiff. Derfra er planen at ferden videre går til Sudeley Castle & Gardens før vi ender opp i RHS Garden Wisley.

Pleier jeg ikke bli nok inspirert fra før når våren kommer, så skal jeg i hvertfall bli det denne våren.
Åh, som jeg gleder meg!




6 kommentarer:

  1. Hei Gerd Ellen!
    Jeg må vel innrømme at jeg også håper at det drypper litt vår på klokkeren når den kommer så tidlig på "alle" andre. Men av erfaring vet jeg at mildværet stopper ved fyklesgrnsen til Troms :)
    Gurimalla så mange herlig planer du har for våren. Høres helt vidunderlig ut. Jeg har også tenkt meg på hagemessa i år :)
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
  2. Hei Lena. Lang vei til hagemessa for deg, men det er den virkelig verdt :) Ønsker deg mildvær og akkurat passe mye snødekke. Riktig god helg!
    Gerd Ellen

    SvarSlett
  3. For et flott fuglehus øverst. Så gøy at dere får besøk fra Sverige til hagelaget, vi prøvde å få ham til Haugesund for noen år siden, men fikk det ikke til, kanskje vi skal prøve igjen. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Fuglehuset bidrar med farge, ja!
      Vi er veldig fornøyd med å få John Taylor som foredragsholder. Håper det kommer riktig mange til foredraget.
      Gerd Ellen

      Slett
  4. Hej!
    Blir alldeles varm i hjärtat över att se de fina fåglarna och den söta ekorren.
    Domherre ser jag sällan, men brukar få se skymten av dem hos min dotter.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  5. Det er utrolig koselig å våkne til fuglekvitter og ha disse små fargeklattene flaksende omkring utenfor vinduene. Det er lite farger og liv ellers i hagen på denne tiden :)

    SvarSlett