lørdag 29. juni 2019

Hageprosjekter 2019 - Jordbærvegg



Jeg har vel neppe hatt noen hagesesong uten ett eller flere hageprosjekter. Det er bare slik det blir. Jeg får stadig nye ideer som jeg setter ut i live. Våren og forsommeren i år gikk med til diverse prosjekter, blant annet en jordbærvegg.

Årsaken til at jeg ville snekre en jordbærvegg, var at jeg ønsket å benytte den gamle jordbærkassen i kjøkkenhagen til grønnsaker. Jordbærene trengte derfor et nytt sted å vokse. Og, etter hvert som plassen i hagen blir mer og mer begrenset, prøver jeg å tenke praktisk for å utnytte arealet best mulig.

Dermed kom tanken på å plante jordbær i høyden. Jeg satt og tegnet forskjellige utgaver av jordbærkasser på papir, før jeg bestemte meg for en vegg med plantekasser i fem høyder. Hver plantekasse skulle skrå ut over den nedenfor slik at selve veggen ikke ble dypere enn nødvendig. Plasseringen ble ytterst mot skråningen foran drivhuset. Så langt ut som det var mulig å få feste.

Så fort telen gikk i bakken begynte jeg å snekre. Kjæresten min slo ned jordspydene og hjalp til med løfting i høyden. Jeg brukte ikke impregnerte materialer, men satser på at planteveggen skal holde noen år likevel. Det tok tid før veggen lot seg beise, for våren ble veldig fuktig, men tilslutt tok vi sjansen og yngstejenta mi klatret opp i veggen med beisekosten.


Veggen fikk to strøk i første omgang. Kjæresten min beiset strøk nr to akkurat i tide til at jeg kunne rekke å plante til veggen før jeg skulle ha åpen hage den 22. juni. Selv om veggen da hadde stått ferdig i ukesvis, var det rett og slett været som hindret meg i å plante den til. Plante først og beise etterpå, virket nemlig ikke som en særlig god ide.

Jeg kjøpte fuktsperre som jeg dekket innsiden av  alle fem etasjene med. Før jeg la i plasten, boret jeg dreneringshull litt opp fra bunnen, på bakveggen i alle etasjene.
Når plasten var vel på plass, stakk jeg hull til drenering og tredde litt tykke sugerør gjennom hullene.


Jeg regner ikke med at sugerørene kommer til å vare evig, men jeg er nysgjerrig på om jeg klarer å få vannet som dreneres vekk til å renne ut fra veggen, slik at treverket blir spart mest mulig.

Skulle løsningen virke, burde jeg sikkert bytte sugerørene med små slangebiter og tette rundt med silikon.


                                I og med at det regnet natten etter at plasten ble lagt, var det ganske mye vann i alle etasjene da jeg skulle åpne for drenering og fylle på med sand og jord. Jeg stakk altså hull i plasten og tredde i sugerør før jeg la et tykt lag med sand nederst i hver etasje.
Det tok ikke lang tid før det begynte å sildre og renne på baksiden av veggen. Artig!

Her renner det sølevann ut av sugerørene etter hvert som vannstanden når opp til dreneringshullene. 



Den opprinnelige planen var å fylle jordbærveggen med bokashi-jord og kompost. Dette skar seg fordi det tok så lang tid før veggen var klar for å plantes til. Bokashi-jorden var for lengst brukt andre steder i hagen, da veggen omsider var beiset, plasttrukket og klar.


Jeg spanderte derfor et lag kompost oppå sanden før jeg måtte nøye meg med kjøpejord for å toppe opp kassene. Tilslutt plantet jeg til veggen med jordbæravleggere fra den gamle jordbærkassen min.

Nå gjenstår det bare å se om jordbærene vil trives i høyden. Jeg har dekket alle etasjene med gressklipp som holder på fuktighet og hindrer ugress. Men forøvrig er det enkelt å klatre i veggen for å vanne, luke eller plukke jordbær. Og er du riktig høy, er det faktisk mulig å nå til topps selv med beina i bakken. Kjæresten min fikser det. Jeg gjør det ikke.



Jeg er kjempefornøyd med veggen så langt, men jeg vet at jeg har et par utfordringer igjen. Den første som dukker opp er fuglene. Der har jeg en plan, men den kommer jeg tilbake til senere. Deretter er det overvintring av jordbær i høyden som blir spennende. Jeg lar det stå til i vinter, tenker jeg. Neste år vil jeg ha fasiten på om jordbærene klarte seg. I år skal jeg konsentrere meg om å finne ut hvordan det blir å høste jordbær stående. Jeg tipper det blir ganske all right :)



8 kommentarer:

  1. Så flott jordbærveggen din ble! Jeg har sett noe lignende, og jeg tror at det vil fungere veldig bra. Jordbær er jo veldig godt, og hjemmedyrkede smaker ekstra godt.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit
      Takk! Det er spennende å prøve noe nytt - og hjemmedyrket smaker alltid best!
      Ha en trivelig søndag

      Slett
  2. Imponerende konstruksjon!
    Tvi tvi med jordbærtrivselen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg håper veggen viser seg å stå like stødig som jeg tror den gjør, og at jordbærene klarer å overvintre i høyden.
      Jordbærene har i alle fall kvittert med kart, men det er litt tidlig for modne bær enda her jeg bor.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Den ser flott ut! God idé :-) Ja, fuglene er også glad i jordbær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      Jeg har noen planer for et fuglenett som jeg kan gå inn gjennom uten alt styret med å løfte det unna når man skal plukke.
      Vi får se...
      God søndag!

      Slett
  4. Hei
    Flott vegg. Hvordan gikk overvintringen?

    SvarSlett
  5. Finnes det tegning og mål på denne?

    SvarSlett