onsdag 12. juli 2017

Å finne balansen mellom kjærlighet og lidenskap


Etter mange år som skilt alenemor begynte jeg å lure på om jeg skulle forbli singel. Helt til jeg plutselig traff blink på en dating-nettside. Jeg hadde sett for meg drømmemannen i årevis og tatt helt feil. Min hagegale handyman viste seg å være en golfspiller med mer hang til excel-ark, tall og statistikker enn hammer, spiker og spade. Hans tilnærming til blomster og hage dreide seg mest om skrikende mønster på fargerike golfbukser (se for dere curling-gutta) og en pistrete julestjerne på kjøkkenbordet som han har puslet med i årevis - uten at den ser nevneverdig mer frodig ut av den grunn.
Kjæresten min får stjerner i blikket av endeløse plener og synes å tro at det kan vokse golfballer i bedene bare man peprer dem med nok baller.
Det er pussig hvordan alle forhåndsdefinerte ønsker kan vike når den rette åpenbarer seg. Plutselig var ikke kriteriene så viktig lenger. Jeg er jo i grunnen ganske handy selv og med verdens snilleste, morsomste og mest optimistiske mann på laget kan jo ingenting gå galt. 

Noen ganger kan golf og hageinteresse virkelig gå hånd i hånd. Som når man spiller i et vakkert beplantet hageanlegg. Her fra en tur til Gradi i Polen før snøen hadde gått i hagen hjemme.


Etter et par sesonger hvor hagen ble nedprioritert til fordel for golf, kjærlighet og ferieturer, fikk jeg i fjor høst et alvorlig anfall av abstinenser. Dette skjedde når mørket hadde senket seg og løvet hadde lagt seg på bakken. Kjærligheten hadde ikke visnet, men det hadde hagen. Den hadde knelet for høsten og lagt seg stille ned for å vente på den uunngåelige vinteren. Frøene var strødd på stedet og georginene hang slapt med slimete og ugjenkjennelige hoder mot bakken. Uten navnemerker og like fargeløse alle sammen. 



Nei, det er klart at dette er en overdrivelse, men følelsene var plutselig veldig sterke. Det kjentes som et savn på grensen mot sorg. Jeg kastet meg ut i hagen med kjæresten og spaden, og sammen fikk vi opp nesten alle knollene. Noen gjemte seg slik de alltid gjør, men det meste ble med inn i kjelleren.
Jeg benyttet vinteren til å innfinne meg med at jeg ikke kan rekke alt på en gang, og denne sommerens planer ble lagt med kun én ukes ferie vekk fra hagen. Jeg dukket ned i frøkataloger, satte dekoderen på opptak hver gang det gikk hageserier på TV, og druknet en slags dårlig samvittighet for hagen min i hagemagasiner.
Den gamle lidenskapen blusset selvfølgelig opp igjen for fullt og kjæresten fikk mulighet til å bli kjent med mitt helt ekte og sanne, hage-meg. Kanskje det stemmer at den første brusende forelskelsen varer i 2 år og så kommer virkeligheten tilbake?
Det føltes i hvert fall som å komme ut av en slags ammetåke, og det har jeg tross alt mye erfaring med. Sikrere enn noen gang på at jeg vil bli gammel med kjæresten min, ble jeg nesten litt bekymret for om han skulle ville det samme når han oppdaget at golfpartneren ikke var til å rikke ut på golfbanen før juni nesten var over. Men under over alle under, det ser ut som at kjærligheten hans er sterk nok til å takle hage-meg selv på det mest intense!



Jeg møtte denne våren med en brusende hageenergi som gjorde meg immun mot både klokken og knotten som svermet opp hver gang solen forsvant for kvelden. Den ene hageideen avløste den andre og fra snøen omsider gikk, fikk hagen mer fokus enn noen gang tidligere. Det er som en pendel som har vært i ubalanse og vippet alt for langt den ene veien. Nå har den uunngåelig slått kraftig tilbake. Til neste år kan sikkert kjæresten min puste lettet ut over en mer balansert tilværelse. 

Men at det blir hageprosjekter da også, ja det er skråsikkert! Bare ikke riktig så mange som i år :)

Og årets hageprosjekter?


Vel, kjæresten min har hjulpet meg masse. Han har pendlet mellom meg og golfbanene mens jeg standhaftig har slått rot i hagen. Nå kjenner jeg endelig at jeg kan løfte blikket og se over hagegjerdet. Golfkøllene mine har fått svingt seg og når vi kommer tilbake etter en runde står hagen der i full blomst og ønsker oss velkommen hjem.



Jeg skal vise dere hageprosjektene også, men det får bli i senere innlegg - og kanskje den 5. august når vi skal ha åpen hage.








12 kommentarer:

  1. Så koselig innlegg, Gerd. Flott at ikke hagegleden forsvant fra deg, og litt må den nok ha smittet over på kjæresten ettersom han hjelper til i hagen. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg likt siden din på facebook, søk gjerne opp lykkelig i hagen og følg meg der, hvis du vil. :-)

      Slett
    2. Så hyggelig :)
      Koselig blogg du har!

      Slett
  2. Hei. Likte innlegget ditt. Er man først bitt av denne hagebasillen så er man det. Moro at kjæresten din er med på laget.Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja hagebasillen fester seg godt. Heldigvis er det en helsebringende smitte den bringer med seg :)

      Slett
  3. Så fint å "se" deg igjen. En nydelig kjærlighetsreise du har vært og er på. Vakkert og varmt. Skjønner du nå er godt i gang med å fylle den med enda mer mangfold. Ser ut til at mannen lar seg begeistre over at hagelidenskapen din får utfolde seg igjen.
    Ser frem til å møte Fagertunhagen igjen. Nyt alt sommeren har å by på.

    Du skal vite at Storkenebben 'Patricia' lever godt i mange bed og i flere hager enn min:) Den hvite blåveisen har blitt til en stor snøtue. Eneste er de gule rufserampehodene. De har ennå ikke blomstret etter alle disse årene. Men jeg gir da ikke opp:)

    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg! Koselig at plantene lever og formerer seg. Vi får tro at rufsehodene snart tar til fornuft og sender opp noen blomsterstengler også da :)

      Slett
  4. Hyggelig at du er tilbake på blogg, vi har savnet deg :-)
    Også veldig hyggelig at kjærligheten fortsatt "blomstrer", og at du tydeligvis har det veldig bra.
    Ha en fortsatt fin sommer, på golfbanen og i hagen !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så hyggelig å høre :)
      God sommer til dere også!

      Slett
  5. Åååå, så koselig innlegg!! Og heldigvis er du tilbake i hagen og kan nyte hagen i tillegg til kjærligheten. Mon tro om hagebasillen er en sånn livslang basill? Jeg har i hvert fall savnet deg og bloggen din og gleder meg til flere blogginnlegg.
    Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Kjempekoselig å se gamle venner igjen!
      God sommer til deg og :)

      Slett
  6. Så hyggelig å lese da! Jeg har jo lurt på hvor hageinteressen ble av ;)

    Veldig koselig at du både har funnet kjærligheten til både mann og hage :)

    SvarSlett