søndag 17. mai 2015

Kreativ i kjøkkenhagen










Det er midt i mai og våren har endelig foldet seg ut på Fagertun.
Bjørka er litt knipen med museørene, men gresset vokser og den ene knoppen etter den andre slår ut i bedene. Hvitveis lager deilige dyner over mørk jord. Løkblomstene er som små fargeeksplosjoner etter en lang årstid med begrenset palett.
Det er en herlig tid!
Den aller beste på hele året. Alt er mulig. Jeg føler meg full av optimistisk energi. Sommeren er like om hjørnet og hvem vet? Kanskje blir akkurat denne sommeren den aller beste?






Planen for helgen var å så i kjøkkenhagen.

Jeg startet torsdagen ved kjøkkenbordet og fant fram frøboksen min. Posene fylte bordet, og jeg tegnet opp syv kasser på et ark.
Kålvekster i en kasse. Salat i en annen.
Erter i en kasse. Gulrot i en annen.
Det tok litt tid før jeg ble fornøyd med fordelingen.
Bønnene skal i hvert fall få seg en ny kasse i år. Det gamle klatrestativet skal ned. Det er litt trist, for det ser bra ut enda, men jeg trenger å komme til jorden skikkelig og forbedre den grundig.



Et nytt bønneklatrestativ havnet derfor øverst på helgens hageliste. Jeg liker høye bønner, men de kan strekke seg voldsomt om de får det som de vil. Det er derfor lurt at stativet står slik at man kommer lett til i høyden. Løsningen ble en rad med bønner i ytterkanten av to parallelle kasser. Stativet ble bygget som en buet tunnel mellom kassene. Jeg vet ikke om det kommer til å fungere, men 'jeg har en god følelse', som Harald Rønneberg pleier å si på Senkveld...



Først tok jeg en tur ut i naturen og hentet en haug med ungtrær. (Med grunneiers tillatelse.)
10 av dem ble stilt på geledd, godt trykket ned langs kasseveggene. Deretter var det fram med ståltråd og avbiter. Jeg bøyde toppene over hverandre og surret fast. Så flettet jeg det hele sammen med kvister og festet tre litt grovere stokker i enden for å stabilisere byggverket.



Det ble tre turer opp i skogholtet før jeg hadde samlet nok materiale. Det er rart hvor mye som går med selv om stativet ser veldig glissent ut...
Helt jevnt og rett ble det ikke, men bønnestativet, eller bønnetunnelen om man vil, ble tilslutt ferdig. Bønnene lar vente på seg. De trenger varmere jord og bedre vær enn det som er lovet med det første. De skal få starte tilværelsen inne i varmen og komme ut når sommervarmen dukker opp. Da skal de få slynge seg oppover stativet og kle inn tunnelen. Tenk å gå inn dit og plukke bønner som henger ned over hodet mitt til sommeren...



Selv om bønnene mangler, ble resten av kassene fylt. Den ene med gulrøtter; vanlige orange sommergulrøtter og Atomic Red. På frøposen fra Garden Living sto det tilslutt: elsker pyntekorg...

Elsker Pyntekorg?
Kanskje det er de røde gulrøttene som elsker pyntekorg? Eller kan det være gartnerne selv tro? Tidligere har jeg blandet gulrøtter og løk, men nå ble det gulrøtter med hvit Cosmos av egne frø. Lurer på hvordan det blir?
Om pyntekorgen spirer blir det i hvert fall vakkert :)

Håper bare ikke at gulrotflua også synes det!



Den andre kassen inneholdt allerede en rad med Persisk Karve fra i fjor. Den kommer til å gå i blomst i år og danne karvefrø. Der fylte jeg på med bladdill, vanlig dill og en pakke med bondebønner.
























Det ble en kasse med Mangold og forskjellige rødbeter også. Røde og hvite rødbeter i sirkler (om man deler de over), avlang rød rødbete og rund gul. Bladbetene er i fargeblanding de også.
Jeg bruker både Rødbetbladene og Mangoldbladene som salat. I tillegg bruker jeg selvfølgelig rot og stilk av disse grønnsakene. På den måten får jeg utnyttet rødbetene lenge før de er høsteklare - og så smaker det kjempegodt.
























Mer rakk jeg ikke å så i helgen. Jeg måtte jo vandre rundt med kameraet og nyte alt som gnistret mot meg i nypusset vårdrakt.
Selv om hagen fra avstand fortsatt ser ganske puslete og tom ut, finnes det mange små,vakre tablåer hvor enn jeg snur meg. Og da må jeg jo gjøre nettopp det.
Jeg surrer rundt som en humle på jakt etter vakre blomster. Legger meg langflat på bakken for å få best mulig utsikt, og suger til meg lukter og lyder. Vinden får plantene til å gynge. Jeg fryser litt, mens solen fortsatt fomler med termostaten.
På verandaen står det sarte kjellerplanter på herding og hakker tenner. Tenker bladlusa lengter inn igjen i varmen nå!


13 kommentarer:

  1. Hej Gerd!
    Super ide med bønne tunlen, som ser dejlig og rustik ud, det bliver helt fantastisk at gå gennem den:-) Du skriver så utrolig godt, det er en fornøjelse at læse:-) Og det blir spændende at se dine vækster i samspil. Vi såede også køkkenhaven til den anden dag, også med blomster, men der må opfindes mere plads for jeg havde glemt fennikel, den kan jeg næsten ikke undvære:-)
    God søndag hilsen fra Anette

    SvarSlett
  2. For en super ide å lage en tunnel for bønneplantene! Det høres ut som om du vil få mye godt på bordet utover høsten! Jeg har ikke så mye i kjøkkenhagen ennå, i år er prosjektet først og fremst å få opp drivhuset. Men jeg har satt ut purre og har sådd sukkererte. Så blir det gulrøtter og salat i tillegg til alle urtene som kommer igjen år etter år. Ha en fin dag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  3. Dette må da både bli et syn for øyet og til glede for ganen:)

    SvarSlett
  4. Her blir det mye snadder etterhvert! Flotte bilder du viser, jeg falt spesielt for det förste som er helt nydelig!
    Önsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
  5. Fagertunhagen sprer ut vårviften som bare det. Herlig! Du har lagt ned mye i kjøkkenhagen din, med selvhugging av trær til plantestøtte og det hele. Det blir smakfullt hos deg i år også. Ha gode vårdager.
    Jannicke

    SvarSlett
  6. Supert stativ ! Og du har da rukket masse før du tok deg tid til å fotografere og nyte.
    Fortsett med og nyte våren :-)

    SvarSlett
  7. Nydelige vårbilder :-) Og så inspirerende å se hvordan din kjøkkenhage skal bli, den bønneplantetunnel var veldig fin :-) Nå blir det spennende å se hva som dukker opp i kassene dine etter hvert. Ha en fin maiuke :-)

    SvarSlett
  8. Så flott stativet ditt ble, og så mye annet fint som kommer opp i hagen din nå. Jeg lagde meg et stativ til sukkerertene i dag av pil som jeg hadde klippet fra svigerfars hekk. Den ble på langt nær like høg som din, men jeg håper den gjør nytten.

    SvarSlett
  9. Så flott dette ble!
    Virkelig kreativt og praktisk:)
    Frodig og flott hos deg..atte:))

    SvarSlett
  10. Så stilige stativ du laget til dine bønner. Sjarmfulle i seg selv alle rede nå uten bønner. Det er gøy å få så i kjøkkenhagen, man er full av forventning. Kommer bli mye godt til middagene i sommer. Blomster i tillegg blir vel ekstrafint i tillegg til at det skaper summende lyder :)

    SvarSlett
  11. Kvisthule og bønnetunnel - du er så kreativ, Gerd! Og skriver så malerisk, samt viser gode bilder. Blir alltid inspirert her "inne" hos deg.
    Takk for det, og god helg!

    SvarSlett
  12. Herlighet for et nydelig innlegg!! Dette var noen helt spesielle bilder!! Noen av de beste jeg har sett. Så herlige blomster i sollyset hos deg. Det var morsomt å lese om frøposen som elsker pyntekorg, gøy å se fint bilde av deg, og energigivende å se alt arbeidet du som alltid legger ned i hagen. Du er virkelig flittig! Det har skint gjennom for lenge siden. Fantastisk flotte reiseveg i kjøkkenhagen - de var knallfine!!

    SvarSlett
  13. Reiseveg - skulle stå reisverk!

    SvarSlett