torsdag 26. september 2013

Høstormedrue


Jeg har to tuer med Høstormedrue i hagen. Til våren vil jeg dele dem og spre litt til andre steder i hagen også. 
Jeg kjøpte planten min for mange år siden. Den gang var den bare én eneste liten rotbit fra Zimtrade, og jeg mener bestemt at den het Cimifuga ramosa 'Atropurpurea'. 
Nå heter den Actaea simplex 'Atropurpurea'. Grunnen til dette er at det har skjedd en ny grensedragning mellom arter og slekter i soleiefamilien. Arten Cimifuga har blitt overført til slekten Actaea og endret navn.

Men min Høstormedrue er den samme uavhengig av navn. Den strekker seg mot himmelen hver høst og lurer på om den kommer til å rekke og blomstre.
Den har nok flest sesonger uten blomstring, men den er elegant og vakker i knopp også. Så vakker at den er verdt å ha, blomstring eller ei.

I år har den akkurat begynt å åpne de første knoppene. I fjor tok frosten den først. For tre (eller var det fire) år siden blomstret den helt fantastisk.
Problemet mitt nå er at det er spådd flere kuldegrader i natt... Bittelitt ergelig kan man si... Nå som den endelig ser ut til å skulle blomstre!
Jeg kan jo ikke dekke til over 2 meter høye planter for natta, heller! Det ville blitt vanskelig. 
Etter litt fundering endte det med at jeg tok ut kameraet og knipset den begynnende blomstringen, før jeg klippet med meg de lengst komne stenglene inn. Den ene som har noen utsprungne blomster dufter helt vidunderlig!



Jeg vet ikke om knoppene vil springe ut mer i vinduskarmen min, men uansett så er det et forsøk verdt. Jeg kan i hvertfall nyte duften av de blomstene som allerede har kommet frem.





10 kommentarer:

  1. Flotte bilder av en flott plante!

    SvarSlett
  2. Ja, disse er så vakre. Synd at frosten tar de akkurat da de skal til å blomstre. Her er det helt hvitt av rim i dag, så i natt er det nok mye som har tatt kvelden...

    Ha en fin høstdag!

    SvarSlett
  3. Høstormedruene er sååå fine!!!
    Mine har og nettopp begynt blomstringen ,men fillen, inatt var gradestokken nede i 2 grader.
    Solen skinner fra klar himmel idag,så muligheten for frost inatt er stor:(
    Vi får bare nyte dem mens vi ennå kan;)
    Ønsker deg flotte høstdager!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  4. Nydelig portrett av en interessant plante! Jeg må si jeg ble så rørt, virkelig rørt av den fine tilbakemeldingen du skrev til meg på bloggen min. Virkelig noe av det vakreste jeg har hørt om hagen. Du er spesiell.

    SvarSlett
  5. Men så hyggelig at du likte det! Det var koselig å høre:)

    SvarSlett
  6. Planten er lekker i alle stadier : ) Min blomstrer nå og insektene elsker den : ) og det gjør jeg også : ) God helg!

    SvarSlett
  7. Jeg har så langt ikke gjort meg kjent med den. Takk for at du pirret nysgjerrigheten og ga den så fin omtale. Tror jeg skal prøve meg til neste år. Nyt godt av den inne:) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Dette er høstens dronning!! Min blomstrer nå og det har den gjort hvert år siden den ble satt ned. Har og planer om å gi den plass flere steder i hagen. Synes både knoppene og blomstene er kjempefine.

    SvarSlett
  9. Flott plante, og det er koselig med høstblomstrende planter i hagen. Denne skal jeg være på utkikk etter!!
    Hagen din er fantastisk flott, det var så mange fine bilder nedover i bloggen din :)

    SvarSlett
  10. Ååå...den er så lekker!
    Jeg fikk skaffet meg en i sommer...nå står den med fine knopper men vet ikke om de rekker å blomstre....
    God søndag:))

    SvarSlett