lørdag 16. mars 2013

Prosjekt haugen

Jeg startet et lite prosjekt i fjor. Ut av et villniss rundt en søtmispelbusk begynte jeg å lage en haug. Jeg trengte nemlig et sted å legge all gresstorven jeg fjernet fra det store staudebedet.


Det sto en brudespirea på hver side av Søtmispelen. De har hatt veldig dårlig blomstring. Det er mest morgensol og sen ettermiddagssol der. Huset stenger mot sør. Jeg fjernet den ene spireaen og klippet ned den andre. Hvis den ikke tar seg opp med litt ekstra stell, så må nok den også få flytte over til solsiden. Gresstorven la jeg opp ned i en bue rundt Søtmispelen. Jeg startet litt utenfor så det ikke skulle bli jord oppover stammene. Deretter lot jeg torvhaugen bli gradvis høyere jo lenger ut den kom fra midten.


Det er ikke så lett å få en haug til å se naturlig ut på en helt flat tomt, så jeg blir nok nødt til å bruke planter til å myke opp unaturlige kanter. Men inne fra hagen vil kanskje den gradvise stigningen virke naturlig etterhvert. Det fine med en haug er at de lave plantene kommer nærmere øyenhøyde, og hellingen gjør at flere av dem får glede av ettermiddagssolen som såvidt titter innom.

Jeg avsluttet med et tykt lag våte aviser med litt billig kjøpejord på toppen. Etterhvert som jeg klippet plenen fylte jeg på med gressklipp for å gjøre fargen mer diskré, holde på fuktigheten og samtidig tilføre haugen litt godsaker.

I og med at dette er et litt skyggefullt parti har jeg tenkt å plante mest bladvekster i forskjellige mønster og nyanser. Hosta, bregner, gravmyrt, klaseskumblomst, forglemmegei-søster, lungeurt med mer. Jeg rakk å plante noen få i høst, men det meste må ned til våren. Jeg er spent på hvor effektivt dekket har vært mot røttene som befant seg i gresstorven. Det var ikke bare plenrøtter for å si det sånn. Det var det vel egentlig minst av...

Foran haugen skal jeg myke opp kanten. Den skal ikke være rett slik som på bildet over. Skrekk og gru! Nei, plenen skal møte en buktende kant. En glidende overgang til staudebedet på den ene siden og bedet langs husveggen på den andre siden.

Jeg gravde vekk plenen langs gjerdet i samme slengen og satte hosta og hasselurt der. I tillegg plantet jeg stiklinger av Skjørpil som jeg hentet fra moren min. De hadde stått i en vanndunk og laget seg flere små røtter. Tanken er at Skjørpilen skal få vokse seg høy - med glatte stammer nedentil og  et tak av greiner over stien bak haugen.



Til kant brukte jeg gamle trekubber som Pappa hadde liggende. De var så tørre og lette at de sikkert ikke vil holde lenge, men etterhvert som de råtner bort så kan det jo hende at plantene klarer å holde haugen på plass. Alternativt så får jeg bytte dem ut med noe annet.
Jeg er spent på hvor mye haugen vil synke sammen i løpet av vinteren. Kanskje blir jeg nødt til å bygge på mer!

Klissvåt, kald høst...

Stien bak haugen skal få fortsette videre langs huset og forbindes med det bedet jeg allerede har på østsiden. Jeg rakk ikke å gjøre den ferdig før høsten og frosten kom - altfor tidlig, som vanlig!
Selve stien er enkel. Våte aviser på plenen med barkduk og kvistkutt oppå. Det bygger litt opp, så akkurat inntil bedene fjerner jeg plenen først. Det er lurt for å forhindre den i å krype fram fra duken også.

Jeg stappet ned noen løker her og der før frosten sa et endelig stopp i høst. Det skal bli spennende med litt ny blomstring til våren.

Nå er snøen under Søtmispelen pepret av fuglefrørester som fuglene har sluppet fra seg. De bruker busken som spiseplass når de henter mat på fuglebrettene ved vinduet. Kanskje får jeg en havreåker eller en solsikkeskog på haugen i stedet for alle de lave bunndekkerne jeg hadde tenkt meg... Aldri godt å vite.





11 kommentarer:

  1. Spennende prosjekt du har satt i gang, skal bli artig å følge utviklingen i sommer.
    Ser veldig fint ut, blir sikkert flott med skyggetålende planter.
    Ha en fin helg:-)

    SvarSlett
  2. Dette blir spennende å se utviklingen på!

    SvarSlett
  3. Så spennende og veldig lut bruk av gresstorven, gleder meg til å se hvordan det blir i sommer :)

    SvarSlett
  4. Hei, dette ser ut som et spennende prosjekt. Lykke til med fortsettelsen når våren og sommeren endelig kommer. God helg til deg!

    SvarSlett
  5. For eit kjekt innlegg!!!! Du er jammen dyktig. Dette blir nok kjempefint når det får vekse seg litt til. Det er ein lur måte å bruke torva på ......har gjort lignande sjølv. Det har gått fint når eg har dekt med aviser. Graset har ikkje kome igjennom. Blir spennande å følge med framover korleis det blir.
    Ha det godt, frå MarJE

    SvarSlett
  6. Dette ser spennende ut. Du må love å vise sommerresultatet på bloggen. Fuglesådden også..

    SvarSlett
  7. Imponerende og grundig planlegging og vel utført arbeid! Flink! God helg fra Rantenhagen :)

    SvarSlett
  8. Du går virkelig grundig og kreatvit til verks:) Det blir en flott liten høyde i hagen din. Blir spennende å se bilder når blomstringen kommer. Lykke til! Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  9. Ja , jeg er så enig med kommentarene overfor : dette var et flott hageprosjekt og veldig spennende å se utviklingen når plantene vokser litt.

    SvarSlett
  10. Hei! Eg vil berre takke deg for ein fin og inspirerande blogg. Likte spesielt det innlegget om krydderurter, men alle dine innlegg har ein snert og god formidlingsevne over seg! Var vemodig å lese at du har måtte forlate ein så flott hage som du har bygd opp over fleire år, men du virker full av optimisme og humør likevel. Det er jo også spennande å starte med blanke ark og så har du lært mykje av oppbygging av din gamle hage som du kan ta med deg no! Blir spennande å følge oppbyggingen av din nye hage og skriv gjerne ein del om nyttevekster, som krydderurter? Du har god humor, heier på deg! Takk for at du deler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så koselig at du liker bloggen min! Nå ble jeg veldig glad og fornøyd:)Alltid veldig oppmuntrende og inspirerende med slike hyggelige tilbakemeldinger på hvordan jeg skriver.
      Klem

      Slett