onsdag 29. januar 2014

Kyss meg over gjerdet























Gjerdesolhatt (Rudbeckia laciniata) er det egentlige navnet til den gamle oldemorstauden som i generasjoner har blitt kalt 'Kyss meg over gjerdet'.

Selv hørte jeg om planten mange år før jeg traff på den i virkeligheten. Det var mormoren min som pratet om 'Kyss meg over gjerdet'. Denne fine gule blomsten som hang over gjerdene i hennes barndoms gater. Hun visste ikke hva den egentlig het, bare at den var høy, veldig høy, og at den bøyde sine slanke stilker over gjerdene i ansiktshøyde på forbipasserende. Derav det fine navnet.


Dette herlige navnet som bare ikke kunne glemmes... Jeg lette i hagebøker og på hagesentre, skjønte
etterhvert hvilken plante det dreide seg om, men fant den ikke til salgs noe sted. Dette er mange år siden nå. Den har kommet mer fram i rampelyset etterhvert som det har blitt fokus på oldemorplanter, sansehager og at gamle planter er viktige både genetisk og kulturelt. De har klart seg i generasjoner i vårt klima og blitt delt og gitt bort, eller byttet mot andre planter. De er en del av vår plantekulturhistorie.


























Jeg fikk selvfølgelig min egen 'Kyss meg over gjerdet'. Ikke fra et hagesenter, men fra en hage med en hyggelig dame som delte fra en bit av sin egen.
Rudbeckia laciniata 'Golden Glow' er en gammel, fylt sort som har vært mye brukt i norske hager. Kanskje er det den som nå skal få vokse seg stor og kraftig bak kvisthulen, eller kanskje ikke..? Det spiller i grunnen ingen rolle. Min vakre 'Kyss meg over gjerdet' nikker med hodene inn i hulen og lyser opp med sine solgule bustehoder. Foreløpig er planten ung på stedet, men jeg vet av erfaring nå at den er flink til å breie seg ut. Det gleder jeg meg til. Bak hulen kan den få utfolde seg som den lyster. Jeg skal nok passe på hvis den prøver å forføre naboen.

Litt fakta om Gjerdesolhatt:


Denne høyreiste og flotte stauden er en gammel hageplante i Norge. Den kommer opprinnelig fra Canada og Nord-Amerika.
Den er ikke kravstor, men liker jevnt fuktig og veldrenert jord. Høyden kan variere fra 1,5 meter til godt over 2 meter.
Planten vil gjerne ha sol og noe å lene seg mot.

Artsnavnet laciniata viser til de flikete bladene.
Det ser ut til å finnes både enkle og fylte utgaver av blomstene. Jeg har bare sett den fylte varianten. Stengelen er kraftig, men slank, så høyden gjør at planten trenger støtte.

'Kyss meg over gjerdet' egner seg fint som snittblomst. Den blomstrer i august - september.
Hos meg faller dette sammen med alle de varme fargesterke høstblomstene.


Jeg tenker at med tiden så vil denne planten fylle bakveggen i kvisthulen min med blomster om høsten. Naboens vinduer vil forsvinne og hulen blir helt privat. Jeg har en Polstjärnen-rose ved siden av. Den vil blomstre ferdig lenge før de gule flørtende blomsterhodene når opp i kyssehøyde. Så kan de kan bare vikle seg inn i hverandre og blomstre etter tur.
Det er koselig å ha en slik gammel tradisjonell plante i hagen. Den minner meg om mormor og gjør meg nok litt nostalgisk.














14 kommentarer:

  1. Jeg husker godt fra min barndom, at den høje, varmt gule blomst fyldte godt i min mors staudebed. Den er rigtig livsbekræftende, men desværre også lidt for uregerlig til min have.

    SvarSlett
  2. Det var et informativt og fint innlegg. Jeg har få gule blomster i hovedhagen, men det slår meg at Kyss meg over gjerdet hadde vært fin ved fjøset. Der passer det også bra at den blir høy og gjør litt ut av seg. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  3. Vakre kyssmegover gjerdet:-) Husker min farmor hadde disse..og meg selv i senere tid..men har ingen nå, det for bli på måla listen..Beg og bli lang allerede:-)

    SvarSlett
  4. Hej Gerd
    Hvor er den dog fin gjerdesolhatten. Den står pefekt sammen med den slanke staude ved pilefletten.
    Gamle sorter er spændende og skal selvfølgelig bevares. Jeg har en del gamle sorter af geranier.
    Kærlig HIlsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  5. Ukjent for meg, men så flott den var! Glad gul og tar litt plass. ;)
    Flott tips til områder i hagen der man kan ha litt høyde.
    Så artig at du fikk tak i den til slutt.
    Ha en fin ettermiddag! :)

    SvarSlett
  6. Flott innlegg - og så vakker den var mot "hulen" din! :-D Jeg fikk kjøpt "kyss meg over gjerdet" på Botanisk hages plantemarked for noen år siden og er blitt veldig glad i den. Den lyser godt opp i August- September hagen!
    Ha en riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  7. For meg ble dette et nytt møte med en flott staude! Liker hulen din :) Fint og informativt innlegg.
    En riktig fin ettermiddag til deg.
    Tone

    SvarSlett
  8. Så flott historie og flott blomst! Jeg hadde en som lignet før, men den var enkel i blomsten. Jeg har ikke sett den doble som du har. Moro med sånne gamle planter.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  9. Den är jättevacker, din mormorssolros! Det är intressant att läsa om den, då jag har något liknande hemma i min trädgård. Plantan fick jag av en granne, det är ett gammalt, par i 85-års åldern som älskar sin trädgård och sköter den själva (sånär som på häckar och gräsmatta som de får hjälp med) och har många otroligt fina bäddar fulla av gamla perenner. Damen gav mig en planta och berättade att den kommer ifrån hennes barndomshem! Själv har jag aldrig sett den i plantkataloger eller hos fröfirmor... man undrar varför. Den planta som jag har liknar din men är nog en annan sort, inte lika fylld och flikig. Men jag är jätteglad för den och den står länge och blommar på hösten och bra till snitt.
    Så fina bilder du visar! Kram Maria

    SvarSlett
  10. Så koselige sommerbilder, og nydelige blomster=) Får skikkelig lyst på vår og sommer nå!!! Må vel dessverre vente bittelitt til! God helg når den til kommer=) Vibeke

    SvarSlett
  11. SÅÅÅ kult, rett og slett! :):) Moro med et slikt flott navn - virkelig spesiell og utrolig sjarmerende. Koselig presentasjon du har her på profilen, om deg selv om hagedrømmer. får lyst å lese mer.

    SvarSlett
  12. Så flott historie rund gjerdesolhatt:)
    Og den hulen din av pil eller stokker...superflott!
    God helg:))

    SvarSlett
  13. Visst är den fin? Och vilket härligt namn ni har på den i Norge. Här kallas den oftast för Gullboll. Inte alls lika kul! Och tack för all information om den.

    Jag har också en sådan planta (http://livetpasolsidan.se/gult-gult-mera-gult/) och även om min står i skuggan så växer den på så det knakar. Den når upp till taket på garaget - fast det är kanske bara för att den vill "se" solen ;) Min planta köpte jag på Tradera - en auktionssajt.

    Ha en fin helg!
    Tamara

    SvarSlett
  14. Flott informativt innlegg som jeg fant igjen nå på søk etter mere info om min gjerdesolhatt. Kjøpte min i fjor, den blomstret flott på bare en stengel og i år ser den ut til å ha spredt seg for det dukker opp tre-fire stk i bedet. Veldig flott plante som jeg har ønsket meg i mange år og endelig kom jeg over den på hagemarked i fjor sommer.
    Din utgave var utrolig flott da :-) Regner med at den er blitt enda større og dekker enda mer av kvisthulen din nå

    SvarSlett