lørdag 1. februar 2014

Løytnantshjerte

Denne vakre stauden kom til Norge på 1800-tallet og fikk det spennende navnet løytnantshjerte. Det hører selvfølgelig en historie til et slikt fantasifullt navn. Kanskje var det fantasien til datidens piker som løp løpsk ved synet av de hjerteformede blomstene. Det oppsto i allefall en historie om hva som skjulte seg i hjertet. Om man trekker de to ytterste kronbladene forsiktig tilside kommer en pike tilsyne. Hun er kledd i hvitt undertøy og hvite benklær.Tar man deretter de indre kronbladene bort ser man en champagneflaske...
I et løytnantshjerte er det derfor plass til først en pike og deretter en flaske champagne. Eller sagt litt mindre beskjedent så rommer nok løytnantshjertene både piker og champagne.



Løytnanthjerte er en så sjarmerende og hjertebestrødd blomst at det knytter seg historier til blomsten i flere land.
I England er stauden kjent under forskjellige navn. Det ene er 'Lady in a Bath'.
Nå kan man kanskje lure på hvor damen i badekaret er, men det er lett å se.
Snu en blomst på hodet og dra de ytterste kronbladene ut til siden...

Dette bildet har jeg lånt fra nettet.

Planten blir også kalt 'Bleeding Heart'.
Legenden som forklarer dette navnet kommer fra Japan. Historien handler om en ung mann som forsøker å vinne kjærligheten til en ung pike. Den unge beileren gir henne først et par kaniner. (Det er de ytterste to kronbladene på blomsten.) Deretter får piken et par tøfler. (De neste kronbladene.) Og tilslutt får hun et par øreringer. (De siste to kronbladene.) Dessverre fortsetter piken å avvise den forelskede unge mannen. Knust av sorg stikker mannen sverdet rett gjennom hjertet sitt. (Den midterste delen av blomsten.) Og derav kommer navnet 'Bleeding Heart'.



Litt fakta om Løytnantshjerte (Dicentra spectabilis):

Denne gammeldagse oldemorplanten kommer opprinnelig fra Østen. (Kina, Korea, Japan) Den trives best i jevnt fuktig jord i halvskygge. I varmere strøk er den mer avhengig av skygge, men i fuktigere og kjøligere klima tåler den fint å stå i solen også. Løytnantshjerte blir opp til en drøy meter høy og danner en stor tue med årene. Den kan gjerne stå på samme plass i årevis uten nevneverdig stell. Den blomstrer på forsommeren, men etterpå falmer bladene og planten visner mer eller mindre ned. Dette gjør at det kan være lurt å plassere den bakom en plante som kan overta showet utpå sommeren.























Det finnes flere varianter av løytnantshjerter. Blant annet helt hvite løytnantshjerter (Dicentra spectabilis 'Alba') , og kirsebærrøde løytnantshjerter (Dicentra spectabilis 'Valentine').

Løytnantshjerter er også oppført under det latinske navnet Lamprocapnos dicentra. Dette virker imidlertid ikke til å være innført over alt, og det ser ut til at det gamle navnet fortsatt brukes mest.


Med tema 'Kärlek' på Blommig Fredag, så passer det å dele dette innlegget der. Vil dere se flere innlegg på temaet så finnes de her.


26 kommentarer:

  1. Ja dette er en plante man bare må ha i hagen! Flotte bilder og artig lesning :-) God helg!

    SvarSlett
  2. Det er en sand kærlighedsblomst, du har valgt at vise. Allerede her i januar, før sneen lagde sig, så jeg dens helt specielle, mørklilla blade stikke en centimeter over jorden.

    SvarSlett
  3. Underbar blomma och fina bilder. Har den också den här veckan:)
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  4. Kul att se 'Lady in a Bath' :-) Tycker mycket om de här gamla mormorsväxterna, särskilt den vita varianten, och kul att läsa din bakgrund. Påminner om när jag som rätt ung grävde om en rabatt hos mamma och stötte på en jobbig stubbe. När jag hade slitit med den en stund kom jag på... ..brukar det inte växa ett löjtnanshjärta här... :-(

    Ha en skön helg, Carina

    SvarSlett
  5. Hjerte - smerte - løytnantshjerte... Så artig å få historiene som følger med denne vakre og uunnværlige kjærlighetsveksten. Jeg hyller både den rosa og hvite. Ja til piker og champagne i hagen:) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Kjekk lesning! Kan det stemme at denne planten 'gir seg' etter noen år og bør erstattes med en ny? Har erfaring med det selv, men vet ikke hvor godt det stemmer generelt. Hvor mange år kan en forvente å ha denne vakre stauden? Jeg skal uansett skaffe meg ett nytt eksemplar.. :-)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest at løytnantshjerter kan bli veldig gamle hvis de trives. Jeg tror ikke jeg har mistet noen før, men røttene er veldig skjøre så man skal være forsiktig om man deler dem. Håper du er heldigere med neste eksemplar.

      Slett
    2. Ca 14 år var planten da vi overtok hagen, så døde den etter få år. Hvis min nye holder så lenge skal jeg ikke klage! Jeg skal være varsom med røttene..takk for tips og kommentar på bloggen min.

      Slett
  7. Så kjekt å lese om Løytnanshjerte! Vi har ikke denne vakre stauden i hagen, men den står på listen. God helg :)

    Tone

    SvarSlett
  8. Kære Gerd
    Dejlig fortælling om" løjtnanen". Fantastisk, fine billeder du viser, Den ser stor og meget frodig ud.
    Den er så fin, at skue, når hjerterne hænger side om side.
    God Weekend!


    JetteMajken

    SvarSlett
  9. Artig historie. Har aldri tenkt på å studere blomsten med å snu den opp ned. Har både rosa og hvit i hagen min. En gammel staude som er verdt å ta vare på. God helg ønskes deg :)

    SvarSlett
  10. Nydelige bilder av en flott staude. Om det er hjerteformen eller navnet som har fascinerte meg vet jeg ikke, men det er den første stauden jeg la merke til i min barndom. Artige historier du forteller :-)

    SvarSlett
  11. Artige historier om en flott staude. Jeg har bare den hvite varianten.
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  12. Så gøy å få noen av historiene rundt Løyntnantshjerte! Det passer veldig godt til temaet Kjærlighet :-)

    SvarSlett
  13. Ja, jeg kjenner til den norske varianten, men ikke den engelske. Flott at du forteller de forskjellige historiene. Nydelige bilder!

    SvarSlett
  14. Kul att läsa det du skriver
    Jag älskar verkligen den här blomman
    Ha en fin söndag
    kram Meta

    SvarSlett
  15. Hei! Flotte bilder og god lesning! Det er spennende med planter som har en egen historie. Og jeg må si jeg ble overrasket over blomsterprakten, jeg har egentlig sett for meg denne med max 2 blomsterstilker og ikke så prangende praktfull som du viser her. Prøvde å så den for noen år siden, men kanskje jeg rett og slett skal skaffe meg en voksen plante. Hmmm...
    Nyt søndagen!

    SvarSlett
  16. Så koselig å lese om Løytnantshjerte=) Jeg synes den er supersøt, og den passer i den gamle og romantiske hagen vår=) Fin søndag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  17. Fina löjtnantshjärtan. Jag gillar alla hjärtansväxterna, här finns både vita, rosa och mörkrosa i olika storlekar.
    Kram Kristina

    SvarSlett
  18. Hei Gerd.
    Løytnantshjerte er en så nydelig staude med sine finurlige blomster,
    jeg plantet en hvit i sommer og håper den vil komme til våren.

    Tenk at den har vært en kjær hageblomst i så mange år.

    God ny uke fra Marit.

    SvarSlett
  19. Jeg likte alle de små historiene om løytenantshjerte som du fortalte. Det er så fint å oppleve at det er så mange som har elsket den blomsten så høyt rundt i verden at de har diktet små historier om den..
    Takk for nydelig informasjon og beskrivelse.
    Hilsen Hanne

    SvarSlett
  20. Flott innlegg og passende blomst til temaet! :)
    God kveld!

    SvarSlett
  21. Det var et flott planteportrett! Artige plantehistorier - de har jo spesielle blomster løytnantshjertene.

    SvarSlett
  22. Oh vilken spännande historia som ligger bakom löjtnandshjärtat, hade ingen aaaning om detta! Tack för upplysningen, kan se mig själv berätta detta för mina barn till sommaren när den blommar :)
    Ha det gott!/Anna

    SvarSlett
  23. Vakre historier til en vakker plante:-) utrolig flott:-)

    SvarSlett
  24. Gøy å lese litt mer om disse rosa staudene!

    SvarSlett