mandag 8. juli 2013

Tre hardføre roser

Rosa pimpinellifolia 'Totenvikrosa'

Når man bor i en tøffere klimasone så lærer man seg kanskje lettere å sette pris på hardføre roser. Det er kjekt å ha noen man kan stole på, uansett hvordan vinteren skulle bli.
Heldigvis så finnes det skikkelige tøffinger blant blomstenes dronninger. Det er ikke slik at roser behøver å være vanskelige eller kreve mye stell. Det kommer helst an på hvilke slag man velger, tror jeg.
-Og kanskje er det lurt om man klarer å se skjønnheten i det enkle og nyte blomstringen når den er der, om så bare for tre korte uker...


Totenvikrosa er en  yndig og velduftende rose med navn fra nabokommunen her. Totenvika er et lite tettsted ved Mjøsa. Nærheten til den store innsjøen gjør klimaet der betraktelig bedre enn her på Fagertun, men Totenvikrosa fikser både kuldegrader, tele og sen vår. Eksemplaret mitt har bare hatt én vinter på Fagertun enda, men det er til gjengjeld den tøffeste vinteren på de fem årene jeg har bodd her. (For plantene vel og merke. Jeg syns vinteren for tre år siden med minus 37 grader på det verste, og over en uke i strekk med under 30 kuldegrader, var ganske heftig!)
Totenvikrosa er en Pimpinellifolia-rose og Rosa Pimpinellifolia er en av villroseartene i Norge. Den har mengder av små hvite, doble roser på tornete stilker. Rosebusken blir over meteren høy, men ikke særlig mer. Om høsten får den mørkebrune nyper.
Totenvikrosen min titter inn mellom greinene i kvisthulen. Til neste år når hun nok helt inn og kan fylle litt av huleveggen.

Hurdalsrosa er en annen tøffing i hagen. Den ble hentet til Norge av en prestesønn fra Hurdalen, og spredte seg via slekt og naboer fra prestegården både sørover og nordover langs Mjøsa.


Hurdalsrosa er en albarose. Det er en gruppe veldig gamle hageroser som også går under navnet prestegårdsroser. Hurdalsrosa kan bli flere meter høy og er et nydelig syn i full blomst. Dessverre så dufter den ikke, men med naboer som kan ta seg av den saken så går det så fint så.
Samplanting av Hurdalsrose og Duftskjærsmin er en vidunderlig kombinasjon av blomstring og velduft. Selv om Skjærsminen ikke er så glad i å stå i vase, så må jeg bare ha disse to sammen inne. Himmelsk, ingen tvil!
For første gang har jeg imidlertid hatt litt vinterskade på noen av Hurdalsrosene mine. Ikke dramatisk, men jeg har måttet skjære vekk en god del dødt etter vinteren. Hmm...

Rosa Rugosa 'Louise Bugnet'
 Den tredje hardføre skjønnheten som blomstrer her akkurat nå er søsteren til Thérèse (hun rosa, du vet), nemlig Louise Bugnet. Knoppene starter som helt rødrosa, for så å sprekke opp i hvitt. Deilig duftende og halvfylte med mørke blader. En nydelig rose som er foredlet fram i Canada.



10 kommentarer:

  1. Tre flotte roser du viser her. Jeg har de to siste du nevner. Etter massedøden av roser i vinter har jeg måttet krype til korset og har kjøpt noen rogusahybrider. Har kjøpt både Therese og Louise Bugnet, Aïcha, Maidens Blush og Ritausma. Hvis disse ikke klarer seg skal jeg aldri mer ha roser ;-) Nydelig bilde du viser av Louise der. Den er så vakker når den står i knopp.

    SvarSlett
  2. Det var mange flotte roser! De skal jeg huske på når jeg skal i "rosebutikken" :-)

    SvarSlett
  3. Kjenner roseduften, selv om jeg er potte tett i nesen om dagen:)Jaggu, røffe og vakre roser du har på Toten. Til inspirasjon for meg, som er lei av å møte døde roser hver vår. Den mørke Alliumen du kommenterte heter "Atropurpureum". Vil bli stilig i flammebedet ditt ja:)

    SvarSlett
  4. Min erfaring ved Mjøsa i sone 4 er at det kanskje er best å satse på de hardføre gammeldagse. Sesongen blir så kort her i forhold til sone 1 og 2 at du får ikke så mye glede av at rosen er remonterene som mange av de nye er. Har en kanadisk rose som bugnet seg over stakittgjerdet full av blomster i fjor. Nå er den i gang igjen om ikke like flott, så flott nok. Skal fotografere i kveld. Tror kanskje ikke vinteren er det verste for rosene for da har de godt snødekke her i innlandet. Tror heller barfrost og vind i mars var det som tok knekken på mye i år. Man får glede seg over det som overlever. Klatrerosen Lykkefund er bare halvparten så stor i år som i fjor, men den har voldsom voksekraft, så den kommer seg vel opp på pergolaen i løpet av sommeren. Ikke sikkert det blir så mye blomstring for den blomstrer på fjorårsskudd. Nei nå tror jeg jeg har brukt opp kommentarplassen. Ha en fin dag!

    Brita

    SvarSlett
  5. Hei kjære deg!

    Jeg liker så godt å lese bloggen din, for du er så flink til å skrive! Så det blir en opplevelse for flere sanser. Takk for hyggelig roseinformasjon. Nyttig og lærerrikt, og veldig lesverdig. Fine bilder - utrolig flott med de hvite, vakre rosehodene som titter inn gjennom de stilige kvistene - for en sommeropplevelse!! :):)

    PS: Skriv mer! :)

    Klem fra Ingvill

    SvarSlett
  6. Virkelig flotte roser. Jeg har Louise Bugnet, en Totenvikrosen har jeg liten kjennskap til. Hurdalsrosa har jeg prøvd en gang, men den døde :(
    Det er herlig med roseblomstring i hagen!

    Klem

    SvarSlett
  7. Så flotte bilder av roser du viser her! Nydelige alle tre!
    Men Totenvikrosen hadde det lille ekstra. Det første bildet ditt var virkelig vakkert!

    SvarSlett
  8. Flotte roser du viser oss:)
    Jeg har innsett det samme som deg,etter noen år med haging blir man litt lei av alt som bare står en sesong,for så å dø!
    Slik har det vært med mange roser her hos meg,jeg er sååååå glad i de historiske og Austinrosene,men de fleste har dødd i hagen min:/
    Hagen min ligger desverre veldig vindig til,i bunnen av en dal,så jeg må opp i herdighetsgrad 5 og oppover...Men det er jo mange flotte roser med høy herdighetsgrad også da,så det blir å prøve seg litt frem;)
    Jeg har Louise Bugnet på blomstershoppinglisten min,den er jo så flott OG HERDIG:)
    Ha en finfin sommerdag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  9. Nydelige roser alle tre, og så fine bilder og interessant info om dem :)
    Jeg har mistet mange av rosene i hagen de siste vintrene, og har nesten bare igjen gamle roser som står på egen rot. Louise Bugnet er skjønn, den står på ønskelisten min.
    Kjempefin hage og urtehage du har!!
    Takk for besøk på bloggen min, koselig at du stakk innom :)

    SvarSlett
  10. Flotte dronninger! Jeg har null peiling på roser, men prøver kanskje ut noen i feriehagen til neste år. Da er det nyttg med blogginnlegg som dette! Kos deg videre!

    SvarSlett