mandag 4. august 2014

Fagertun - 1000 åpne hager


På søndag skal Fagertun være med på 1000 åpne hager. Fra klokken 12 står hageporten åpen :)

Det er ingen ferdig hage jeg åpner for besøk, men den kan kanskje spre litt hageglede og inspirere til blomsterglede.

Hagen er foreløpig en miks av prosjekter i alle stadier. Drømmen om en rekke med praktiske kompostbinger er fortsatt en påtrengende brenneslehaug. Et eldorado for diverse insekter, om ikke akkurat noe å vise fram. Skråningen ned mot dammen lever sitt eget liv. Der kappes kveke, geitrams og brennesle om de fineste plassene. Planen er et bakholdsangrep en tidlig vår. Ut med lange ugressrøtter og inn med en eller annen type 'tam' beplantning som vet å oppføre seg.
Dessverre synes ikke drømmer og planer i en åpen hage, så de som stikker innom må nok nøye seg med virkeligheten...


Hagens beplantning er på det eldste 5 år gammel. Hvert år siden da har det kommet til noe nytt. I fjor satte jeg opp pergolaen og gravde meg et langt flammebed. I år ble kjøkkenhagen utvidet. Kanskje klarer jeg å lempe vekk brenneslehaugen og erstatte den med binger til neste år. Eller året etter...

Det jeg helt sikkert ikke klarer å gjøre ferdig før søndag, er innsiden av pergolaen. Der er jeg i gang med å grave meg ned i bakken. Jeg ønsker nemlig et forholdsvis jevnt underlag, med samme høyde opp til dragerne i 'taket' hele veien.
Det graveprosjektet har stått mye på stedet hvil denne varme, deilige sommeren. Ferien har blitt benyttet til bading og kos - hvert tilløp til graving har rent bort i svette og et desperat behov for avkjøling. Heldigvis har vi en badeplass i umiddelbar nærhet.


En presentasjon av Fagertunhagen


Oldemorhagen


Dette er den hageflekken jeg gjorde i stand aller først. Her fjernet jeg all plen, laget meg en sti og plantet til. Oldemorhagen endrer preg utover i sesongen. Den er nok på sitt fineste i juli når geranium og pioner står i fullt flor. Nå på sensommeren er mye avblomstret, men enkelte georginer, endel sommerblomster og blodtopp holder liv i hagen - til sedum og høstormedrue finner det for godt å blomstre en gang i september/oktober.  Om ikke nattefrosten kommer dem i forkjøpet... Det skjer dessverre oftere enn motsatt.

Den store stauderabatten og Kvisthulen





Det er selvfølgelig bare jug å kalle dette en stauderabatt... Men et navn må jo bedet ha! Her vokser en salig blanding av stauder, busker, roser, sommerblomster og hemningsløse, toårige selvsåere. Stiene er delvis tildekket av entusiastiske bunndekkere, og det som ikke får plass i bredden tar seg opp i høyden. Dette er ikke et bed for de med utpreget ordenssans, men heller for romantiske blomsterelskere, fugler og insekter av alle slag. Her er det plass til alt og alle. Fuglene sår solsikker og kattene ruller i kattemynten.

Kvisthulen er i ferd med å bli favoritten min i hagen. Den mangler et eksemplar av polsjärnen langs den ene siden, og så vil den bli helt dekket av roser og grønt etterhvert. Takhøyden er stor, men samtidig føles plassen på benken der inne skjermet, enten jeg sitter der med selskap eller alene med tekoppen. 


Haugen og Mellomrommet






Haugen ble til ettersom siste del av stauderabatten ble gravd ut. All gresstorven ble stablet i en haug, dekket med aviser, jord og gressklipp - og siden tilplantet. Her er det i hovedsak bladplanter som vokser. Forglem-meg-ei-søster under skyer av små, blå blomster om våren, senker pulsen i hagen nå. Lungeurt, bispelue og geranium skaper tepper av variasjon over temaet grønt. At fuglene også her har sørget for solsikker, passer ikke direkte inn, men tas med et smil. Hagen min er levende og jeg tar ikke kontroll over alt. Noen overraskelser er det alltid rom for.



Mellomrommet er en smal tarm som forbinder Stauderabatten, Haugen og Oldemorhagen.
Dette er ganske enkelt en kviststi med lav beplantning på hver side. Foreløpig er det glissent i bedene, men planen er at hasselurten skal spre seg og danne et tykt, grønt teppe med tuer av hosta i.
Sølvarven skal også få spre sine kjølige grå blader utover og dekke bakken under kjellervinduene. Tre alperips skal med tiden leke buksbom og klippes til kuler over et bunndekke av Jonsokkoll og Tvetann.
Skal, skal, skal... med tiden...
Foreløpig er bare moderplantene i bakken og familieforøkelsen såvidt i gang.



Pergolaen og Flammebedet



Dette er et ganske nytt og ikke avsluttet prosjekt, som nevnt i innledningen.. Pergolaen er ca 18 meter lang og gjenreist her på Fagertun etter mange år i min forrige hage. Den skal med tiden bli en tunnel med benk i enden. Bak benken skal jeg ha armeringsjern med klatreplanter i og et stort speil. Dette vil skjerme for utsikten til klesvasken min, og samtidig skape en illusjon av mer rom. Tanken er at speilet skal få pergolaen til å virke enda lenger. Faren er at fuglene kan finne på å fly i speilet. 
Flammebedet mitt er såpass nytt at ingen stauder har rukket å vokse seg til enda. Med tiden skal alle planter bli større og inntrykket litt roligere. Fargene går i gult, orange, rødt og purpur. Dette er farger jeg tidligere har hatt litt vanskelig for å finne plass til. Nå koser jeg meg med skarpe farger og store kontraster. Jo sterkere jo bedre. Haging skal være morsomt :)

Kjøkkenhagen


Kjøkkenhagen består av opphøyde bed i kasser. Tre gamle og seks nye. Her dyrker jeg salat, erter, bønner, gulrøtter, jordskokk, poteter, mangold, rødbeter og endel krydder m.m. 
De nyeste kassene ble fylt med hestemøkk og halm i våres, men selv om jeg var redd det ikke hadde rukket å brenne ut, så ser grønnsakene ut til å klare seg aldeles fint. 



Urtehagen



Urtehagen er vel ikke så mye til pryd som til nytte. I år har jeg ikke spandert plass på så mange blomstrende planter her. Til tross for dette, er det denne hagen jeg besøker mest. Her henter jeg meg te hver eneste dag -og nesten like ofte krydder til maten. Jeg steker aldri fisk uten sitrontimian og hva skulle jeg gjort uten kamille og peppermynte..?

Selv om ingenting er helt ferdig i hagen, så er det en hage jeg blir glad av å oppholde meg i. Jeg håper at noen får lyst til å komme en tur og kjenne på hagegleden bak hageporten min på søndag.


Her finner du hagen:


Fagertun ligger på Reinsvoll (Bruflat i Vestre Toten)

Det er avkjøring fra Rv 4 ca tre km sør for Reinsvoll - rett før gjennomsnitts-fartsmålingen begynner (evt etter, om du kommer fra Eina). Det er skiltet mot Fall og også mot et Hest- og Friluftssenter.

Adressen er Vestbakkveien 12.
Det er første avkjøring opp til høyre etter at man har kommet inn på Vestbakkveien (grusvei). Deretter er det over en liten bakketopp og rundt en sving, så hilser blomstene velkommen :)

Ønsker du å kontakte meg, treffes jeg på nr: 415 36 840.

Gratis entré.
Det vil være mulig å kjøpe seg kaffe, saft og sveler om det er oppholdsvær.


Flere hager å besøke på søndag, finner du på sidene til Det Norske Hageselskap. Der kan du søke blant fylker og hagetyper.



Hjertelig velkommen!

16 kommentarer:

  1. Mye fint du har! :-) Lykke til på søndag! Vi skal også være med for første gang.

    SvarSlett
  2. Hagen din er så flott!
    Du er så god å få til all slags du har lyst til i hagen,det ligger mye arbeid bak en flott hage,det vet jeg!
    Ønsker deg masse lykke til på søndag!
    Skal selv rundt å la meg inspirere på søndag,gleder meg:)))
    Klem Caroline

    SvarSlett
  3. Så insiprerende og fin presentasjon av hagen. Det var veldig moro å se oversiktsbilder. Du har jammen meg en innholdsrik hage! Synd du bor litt i lengste laget fra meg, eller så skulle jeg ha tatt meg en tur til andre siden av Mjøsa :)

    SvarSlett
  4. Du har sørme en smuk have! Jeg kan specielt godt lide din pergola og den orange have! Jeg håber, der kommer mange besøgende.

    SvarSlett
  5. Mange spennende prosjekter i hagen din! Særlig oldemorshage, kvisthule og den store stauderabatten. Akkurat en hage etter min smak, og en hage skal da ikke bli ferdig?
    Lykke til på søndag :-)

    SvarSlett
  6. Hei Gerd Ellen!
    Vi er virkelig imponert over hva du har fått til i løpet av fem år. Eller vi er imponert over hva du får ut av hagen. Pergola, flammebed og kvisthulen, men like mye hele hagen!!!
    Vi håper å kunne komme innom ved en senere anledning, har veldig lyst til å se hagen, men har åpen hage selv både lørdag og søndag.
    Lykke til med åpen hage !!
    Lars og Eirin

    SvarSlett
  7. Så fint du har fått det I hagen din! Jeg skulle gjerne kommet på hagevisitt nå på søndag, men det blir nok litt for langt unna ;-) Håper dere får stort oppmøte og mange begeistrede besøkende!
    Stein

    SvarSlett
  8. I am really delighted to glance at this weblog posts which carries lots of valuable data, thanks for providing these information.

    Also visit my blog post ... business

    SvarSlett
  9. Det var en fin presentasjon av hagen, Gerd Ellen. Jeg skulle gjerne vært innom deg en dag, men på søndag skal vi også ha åpen hage. Lykke til!

    SvarSlett
  10. Herlighet så flott hagen din er blitt!!!! Utrolig idyllisk med oldemorbed, staudebed og mye mer. Ikke mye ugress å finne her, nei! Så spennende at du skal ha åpen hage. Jeg hadde kommet sporenstreks, om det var bare littegrann nærmere!! :) Lykke til på søndag, stor klem!!!

    SvarSlett
  11. Du har en kjempefin hage som du kan være stolt av. Lykke til i morgen!

    SvarSlett
  12. Looking beautiful - as always! Best of luck for the open garden today : )

    SvarSlett
  13. Jeg var hos deg i går. En flott og inspirerende opplevelse. Fy Søren for en hage!!

    SvarSlett
  14. Du har en helt herlig hage ! Jeg blir så glad når jeg ser ´hele´ hager og ikke bare nærbilder av blomster. Hagen din har så mange rom og ulik karakter på rommene. Skulle gjerne ha vært på åpen hage og sett den i virkeligheten :)

    SvarSlett
  15. Fy søren så moro det hadde vært å hageruslet her på vakre Fagertun! En gang har jeg lyst til det.
    Enn så lenge nyter jeg blogginnleggene dine. Tusen takk.

    SvarSlett
  16. Så nydelig hagen din er blitt!
    Håper jeg får anledning til å se den en gang.
    Ha en god uke!

    SvarSlett