torsdag 8. august 2019

Hage på instagram












Omsider har jeg også skaffet meg en Instagramkonto for hagen min. Jeg har riktignok vært lenge på Instagram, men uten å være særlig aktiv. Profilen min har vært privat bare med veldig mye hage i feeden. Selv har jeg vært forsiktig med å legge ut for mye hagestoff i og med at det ikke har vært en ren hagekonto.






Jeg liker jo godt å skrive, men det tar tid, så bloggen blir ikke oppdatert så ofte som jeg egentlig ønsker. Nå har jeg altså spedd på med en instagramkonto hvor jeg har som mål å legge ut noe hagerelatert hver eneste dag.
Derfor heter ikke profilen min Fagertunhagen, som egentlig hadde vært mest naturlig, men rett og slett "Dailygardeningdose".
(Daglig hagedose, eller som jeg egentlig mener; daglig dose med haging)


Enda en arena når jeg ikke rekker å følge opp bloggen som jeg ønsker? Det høres ikke så smart ut kanskje, men et instagraminnlegg tar bare en mikrodel av den tiden jeg bruker på et blogginnlegg, og dermed kan jeg være aktiv på en veldig effektiv måte. Og det føles godt å være aktiv!


Det er egentlig en grunn til for at jeg ikke vil kalle Instagramkontoen min for Fagertunhagen. Jeg har nemlig begynt å tenke tanken på at jeg kanskje en dag skal begynne på nytt med hage. Det er en spennende og skremmende tanke.

Jeg har en kjæreste som jeg vil dele resten av livet med. Han har hus i Oslo og jeg har huset mitt her på Toten. Om noen år, når ingen av oss har barn hjemme, er det naturlig å flytte sammen.
Her, der eller kanskje et helt annet sted...
Å skape vårt eget i sammen, virker forlokkende, men da er det selvfølgelig en bråte med kriterier som må innfris. Bedre klimasone, sol fra morgen til kveld, større tomt enn jeg har nå, helst ikke brunsnegler osv osv.

 Jeg må innrømme at jeg ofrer et fremtidig hus færre tanker enn jeg bruker på en potensiell fremtidig hage. Men dette er uansett langt fram i tid. Jeg får god tid til å potte opp planter til et gedigent flyttelass når den tid eventuelt kommer.

Vel, nå har jeg satt ord på det.
Kanskje Fagertunhagen en dag blir historie eller i beste fall en annens hage.




Men i dag er Fagertunhagen i høyeste grad i sitt ess. Det blomstrer som besatt, og jeg utvider hagen i den eneste retningen det er mulig, nemlig bak uthuset. Det er et stort prosjekt å temme et villniss av villbringebær og brennesle, men det skal jeg nok klare. Foreløpig jobber jeg etter kvele-metoden. Det krever ikke så mye krefter, men desto mer tålmodighet.



Og i mens kommer jeg til å følge opp bloggen i rykk og napp, mens jeg laster opp bilder i vilden sky på Instagram.

Forøvrig skriver jeg engelsk på Instagram - i den grad det er noe tekst å snakke om. Jeg er nøye med blomsternavn, de kommer med både engelsk, latinsk og norsk navn.

Så hvis noen ønsker å kikke innom Fagertunhagen litt oftere enn bloggen tilbyr så er dere hjertelig velkommen til dailygardeningdose.








8 kommentarer:

  1. Hej Gerd Ellen!
    Din trädgård är fin, skall bli spännande att följa dig på Instagram.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika
      Tusen takk, så hyggelig :)
      Da ses vi på Instagram også!
      Ha det fint
      Gerd Ellen

      Slett
  2. Hei Gerd Ellen!
    Så spennende! Jeg skjønner godt at du bruker mindre tid på blogg. Sånn ble det med meg også når jeg begynte å bruke instagram. Det er betydelig mindre tidskrevende. Men bloggen har jeg jo som en dagbok/arkiv over hagens utvikling - så jeg skal jo fortsette med den også.
    Jeg skal lete opp den nye kontoen på insta.
    Ha en flott torsdag,
    Lena

    SvarSlett
  3. Hei Lene.
    Så fint! Da fant jeg deg også :)
    God torsdag til deg også
    Gerd Ellen

    SvarSlett
  4. Hei Gerd Ellen, for et fantastisk guloransje bed du viser! Jeg sier ja takk, begge deler til blogg og instagram. Noen ganger er det kjekt å bare dele noen bilder, mens bloggen er fantastisk til å dele tanker, ideer og erfaringer. Skal finne deg på instagram nå. Ha en fin helg. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Hei Gerd Ellen.
    Enig i at blogg er mye mer tidkrevende, men man blir "kjent" med folk på en annen måte. Så kanskje ja takk, begge dele.
    Frodig og flott hos deg nå, og flammebedet lyser opp.
    Her i Sponvika er det lite snø, bra klima, og en ferdig opparbeidet hage, så litt fram i tid.... Velkommen innom på visning. (Et forsøk på å være litt morsom:-)
    Nyt sensommerdagene.

    SvarSlett
  6. Hei Gerd Ellen.
    Bildet av Flammebedet ditt er bare helt fantastisk.
    Jeg likte også godt plassen din med møblene i sirkelen og bed rundt.
    det tar tid med blogg, men både hyggeligere å lese og gir litt mer enn bare Instagram. Skal besøke deg på Instagram også!
    Ha fortsatt fin helg
    Hilsen Turid

    SvarSlett
  7. Hei

    Jeg har også en instagramkonto, men har ikke brukt den på evigheter. Jeg fant ut at for meg ble det for mye sosiale medier, og da måtte jeg ta et valg og da ble det bloggen. Jeg bruker bloggen som et arkiv både over planter og utvikling, og det er ikke mulig på verken på fb eller instagram.
    Lykke til med planer og drømmer!

    SvarSlett