onsdag 9. april 2014

Inspirert av Late Hager













I skikkelig april-ånd tenkte nok værgudene at det må ruskes litt opp i vårstemning og hagesysler. Regn, sludd og snø gjør gjerne susen. Ingenting er som å rake om ettermiddagen, fyre opp i ovnen om kvelden, hutre seg til jobb i regn og tåke neste morgen, for så å komme hjem til ren og hvit hage. Blanke ark. Ikke et lauvblad i syne, bare noen gjenknepne krokuser med hvite sjal. Rent og ryddig.
Uæhh...
Heldigvis var det møte i hagelaget med foredrag og oppstart av studiering om Late Hager. Jeg tror kanskje jeg skal være forsiktig med å definere min egen hage som lat - eller meg selv for den del - noen får sikkert inntrykk av at hagen min er høyintensivt arbeidskrevende. Men nope... Ikke så!

Jeg fikk med en god venninne som psykisk støtte og troppet opp. Jeg trodde jeg skulle få høre om enkle, innholdsløse, kjedelige hager - med lite annet å foreta seg enn å ligge i solstolen og late seg. Heldigvis tok jeg helt feil!

Livlig og inspirerende morsomt tok Janne Bang oss med på en rundtur rundt i noen herlig late hager. Plutselig kjente jeg at yes, dette er slik jeg hager. Hagen min er en lat hage selv om jeg gjør så mye jeg lyster i den og elsker å drive med noe.
Det jeg gjør er vel egentlig å bygge ut flere late soner i min allerede late hage.

Hva er det som gjør en hage lat, lurer du kanskje? Smarte løsninger på vanlige problemer, er kanskje svaret.
























I følge Janne er det mye man kan gjøre for å lage en hage som passer seg selv mest mulig. Her er en liten oppsummering slik jeg oppfattet henne.

Uteplasser
Den største solstekte, nakne veranda er ikke nødvendigvis den som blir mest populær. Lag gjerne flere små uteplasser unna huset. Så enkelt som en liten sirkel av subbus kan være nok til å skape en plass for en stol eller to.

Husveggen
Ikke lurt med bed her. Dette er området for drenering og tørke.
Smale bed med roser er en klassiker som krever vanning og gjerne forårsaker vann i kjellere når roserøttene får gravd seg dypt nok ned.

Kanter
Legg kanter i flukt med plenen. På den måten kan man kjøre gressklipperen over og glemme kantklipping.

Gulv
Bruk ikke de aller laveste staudene som bunndekkere. Slike vokser det gjerne ugress opp i. De litt større tuedannende plantene som blodstorkenebb, hosta og marikåpe holder ugresset unna langt bedre. Stier kan lages av steiner, bark, treverk, heller, grus eller kombinasjoner av disse og andre materialer.

Vegger
Gjør hagen spennende med enkle vegger både i ytterkant og som romdeling inni. Det kan være hekker eller byggverk av mange slag. Frittvoksende busker er minst arbeidskrevende. Foreta kun litt foryngelsesbeskjæring år om annet. (Fjern greiner helt nedenfra.)

Tak
Trær over hodet gir en lun følelse av tak. Dette er spesielt hyggelig i tilknytning til sitteplasser.

Bed
Lag dem store nok og la plantene få bre seg ut. Jo tettere, dess mindre rom for ugress. Ta en rufs om våren og napp evt litt utover sommeren.

Plen
Ikke inntil husveggen. Ikke mer enn du trenger. Plen er arbeid.



Som enslig dame skjønte jeg forresten at jeg går glipp av det mest arbeidsbesparende av alt man kan ha i en hage. Nemlig en mann!
Det finnes visstnok enkelte mannfolk med turbo. Slike er perfekte. De har masse mannekrefter som gjør tunge jobber lette (man trenger bare å peke og forklare) de liker å legge stein, snekre portaler, bygge plattinger og grave. De får ting gjort i en fei.
Det gjelder bare å velge sin mann med omhu ;)

Nåja, enn så lenge nøyer jeg meg med egne damekrefter og synes jeg kommer langt med det. Jeg har jo god tid. Hagen må for all del ikke bli ferdig. Da blir det kjedelig!

I forhold til latskap i hagen så satses det på minst mulig kanter i kombinasjon med dårlig kantsyn.
Det vil si at jeg rett og slett klarer å se langt gress under gjerdet, rundt kjøkkenhagekassene og mange andre steder, uten å miste nattesøvnen. I det hele tatt er jeg flink til å se utvalgte områder/planter/blomster i hagen, framfor å ergre meg over at helheten er bustete og uferdig. Det kan være mye nytelse i de små detaljer og da bør fokus ligge der og ikke på det som ikke er så vellykket.
Noe av det lureste jeg gjør, er at jeg dekker bedene med gressklipp. Dette holder på fuktighet (sparer vanning), hindrer frøugress i å spire (sparer luking) og gir næring til plantene (sparer penger på gjødsel) og sparer tilslutt meg for en omgang med riva over plenen. Hvis jeg hadde kommet til å gjort det da.. Det er jo en annen sak!
Jeg har bark mellom kassene i urtehagen og planlegger noe slags fast dekke rundt kjøkkenhagen også. Null plenklipping rundt kasser er kjekt. I fjor gravde jeg alle trær i plenen inn i nærmeste bed. (Jeg utvidet bedene til de slukte med seg trærne.) Nå er det ingen trær å passe gressklipperen for. Det er ekte latskap det!
Jeg har forsåvidt gravd meg inn fra alle ytterkanter i hagen. Bedene er tette av planter og ugresset må virkelig sloss for plassen sin. Stiene som løper gjennom bedene er av stein eller oppkuttet kvist. Spesielt det siste er enkelt så lenge jeg har en kompostkvern. Aviser på bakken, så duk med kvistkutt oppå og voilà..! Etter fem-seks år, når kvisten begynner å bli omdannet og det dukker opp småplanter i den, er det bare å skuffe alt sammen ut i bedet som en mulch og fylle på ny kvist på stien. Enkelt, greit og praktisk talt gratis :)

Janne Bang har en egen hjemmeside, Late Hager, som du kan besøke. Du kan også finne siden hennes på facebook. I løpet av studieringen skal vi besøke hennes egne late hage. Jeg gleder meg allerede :D


Og hvis du synes at bildeutvalget mitt er litt rart til temaet denne gangen, har du aldeles rett. Jeg var bare litt lat og tok det jeg hadde for hånden fra forrige helg :)


Fortsatt fin uke !









17 kommentarer:

  1. Kjempeflott innlegg! Drømmen er å kose seg i lat hage! Fortsatt fin uke :) Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  2. Takk for interessant lesing! Jeg vil følge linken din og lese mer om dette.

    SvarSlett
  3. Tak for spændende og morsomt læsning.

    SvarSlett
  4. Morsomt innlegg. Jeg er en av de kvinner som har valgt min mann med "omhu", en turbo som får gjort alt fort, og alltid må ha noe å gjøre. Han håper også at hagen aldri blir ferdig, selv om felles drøm er å nyte en lat hage. Ha en fortsatt fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
  5. Spennende å lese innlegget ditt. Høres ut som et inspirerende hagelagsmøte. Endel av de råd du kommer med her har vi forsøkt å innarbeide i vår hage. Veldig kjekt med hagearbeid, men det gjør ingen ting om man får hjelp av smarte løsninger. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  6. Din lune selvironi i innledningen gjorde at jeg måtte le høyt ! Hvit snø..starte med blanke ark osv..kan inderlig godt forstå din frustrasjon! Godt du tar det med humør og kan lage så kjekke innlegg likevel.
    Jeg har jobbet mot lat hage i årevis..helt fra plenen, det aller meste, forduftet og dine nevnte stauder tyner bort ugress. ( i en alder som skimter de 60 om et par år..må jeg jo ikke lage meg mer arbeid enn nødvendig.)
    Svært mange gode tips kommer du med og det på et perfekt tidspunkt..skal nok nyttiggjøre meg av flere. så tusen takk!

    Nyt uken din og ha det godt.
    Klem,Eli.

    SvarSlett
  7. Morsomt innlegg! Ja, vi kan trenge litt late hager innimellom, ikke bare jobb med den. Vittig og ironisk du beskriver øverst på innlegget :-)
    April er en lunefull måned hvor snøen kommer plutselig på besøk igjen.

    Nydelige juleroser!

    Klem

    SvarSlett
  8. Masse nyttige tips her! Noen ganger lager vi oss mer arbeid enn nødvendig.
    Flotte bilder av blåveis og krokus! Nydelig julerose!
    Kos deg i vårhagen!

    SvarSlett
  9. Lat er kanskje ikke rette ordet - men lettstelt og praktisk går det an å ha det :-) Gode råd! I dag har det vært grøssende typisk aprilvær. Venter på at sludd/hagl/iskaldt regn skal gis seg så jeg kan komme UT!

    SvarSlett
  10. Det å overse det som ikke er så vellykket og istedet fokusere på det som er bra praktiserer jeg også i min hage som er stort sett kaos etter höstens bytte av septiktank. En hagevenninne pleier å si at "det gjelder å titte närme nok" og det er sant. Og så tror jeg det gjelder å fokusere på det som er moro. Plen er kjedelig så den tar vi bort, bed og luking er moro så det lager vi i massevis:-)
    Klem!

    SvarSlett
  11. Herlig beskrevet! Som alltid :-)) God vår i hagen!

    SvarSlett
  12. Så kjekt med innholdsrike og nyttige innlegg her i bloggen din! Akkurat nå vil jeg bare ønske god påske! Så skal jeg stikke innom for finlesing en av påskedagene. Litt regn blir det visst, så da kan jeg hagebloggsurfe så mye jeg vil :)

    SvarSlett
  13. For et flott og nyttig innlegg=) Og så fikk jeg ledd litt=) Skal ta til meg tipsene du legger ut, og ser at jeg har gjort et par blemmer!!! Men en aktiv og hjelpsom mann, det har jeg=) God påske til deg=)

    SvarSlett
  14. Fantastisk flott og artig innlegg, som vanlig. Du er god venn med ordene:) Tror jeg har en halv-lat hage. Bedene langs husveggen min trekker ned noe skjønner jeg. Målet får bli å øke graden av latskap i hagen. Det passer bra at jeg skal ut i 5 måneders (hage)permisjon. Laaange og laaate dager. PS. Jeg har ikke glemt at deler av solbruden min skal sendes til deg etterhvert. Ha en riktig god påske!

    SvarSlett
  15. Hei igjen. Ser at du kommenterer Stokkrosene til Ingvill. Jeg har masse frø som jeg har fått fra en gammel hage på Gjøvik. Sender gjerne frø til deg sammen med Solbruden senere i vår. Bare å gi meg en lyd:)

    SvarSlett
  16. God påske til deg også! Koselig at du kikket innom. Ikke sikker på hvordan man lettest kommer fra google+ til bloggen, men jeg fant den som link.
    Skal lese mer på innlegget ditt en dag med bedre tid !

    SvarSlett
  17. Solbrud og Stokkroser fra traktene dine skal bli:) Gi gjerne en lyd om du vil ha noe annet med på kjøpet. Jeg har rikelig av en rødlilla Aurikkel fra min barndoms hage. Geranium Orion lilla mv. Jeg tar deg på ordet; Hvis du skulle ha å avse noen av disse, så sier jeg tusen takk: Akeleie, Patricia, revebjelle, kuletistel, hestemynte, høstormedrue. Ikke meningen å virke grisk altså. Bare hvis du har og det passer. Jeg sender deg i slutten av april. Da skal jeg innom Oslo en tur. Ha det riktig så godt.

    SvarSlett