søndag 30. juni 2019

Hageprosjekter 2019 - Nettingrammer for å beskytte kålplanter og gulrøtter


 Jeg har dyrket kålvekster både med og uten beskyttelse tidligere. Noen år går det helt fint. Et år rakk jeg å høste all broccolien før angrepet kom. Et år ble bare kjøkkenhagen angrepet, mens all svartkålen som sto i stauderabatten bak huset ble oversett. Jeg satte selvfølgelig kål i blomsterbedene året etterpå også, men da hadde nok de glupske larvene skjønt at de hadde blitt lurt året før, så de knasket i seg alt som fantes av kålplanter uavhengig av hvor de vokste. Jeg har forsøkt å sette stiklinger av Abrodd i kålkassene også. Abrodd skal visstnok skremme kålmøll og kålsommerfugler med duften sin, men den gang ei...

Fiberduk over kassene er det eneste jeg har god erfaring med, men jeg synes det er så stygt! I år har jeg derfor gjort et forsøk med nettingkasser rundt kålplantene.
Og ikke bare over kålen, men også over gulrøttene. Høye nettingrammer over kålen og litt lavere rammer over gulrøttene. Gulrøttene har jeg aldri pleid å beskytte, men de ble angrepet av gulrotflue i fjor - for aller første gang -  og resultatet var kjempesørgelig. Store og lange, men akk så markspiste gulrøtter var ikke noe alternativ til middagen.



Nettingkassene er laget av fire løse vegger kledd med sort myggnetting, samt et tak av myggnetting som holdes på plass av en list i hver ende og borrelås.

Veggene tres ned på kassen ved hjelp av påskrudde beslag nederst, og låses deretter sammen øverst.

Nettingen som er stiftet stramt på rammen henger litt nedenfor kassekanten. Det hele er enkelt å sette sammen og ta fra hverandre.



Her står blomkål og knutekål med gressklipp rundt føttene og venter på at alle veggene skal settes sammen.

















Og her venter gulrøttene på at taket skal komme på plass.



Taket laget jeg ved å stifte nettingen til en list som bikkes over kanten i hver kortende av nettingkassen og festes med en stripe borrelås.

Jeg stiftet den delen av borrelåsen som har kroker/mothaker til rammeverket og sydde den myke delen fast til nettingen.

For lettere å kunne sy fast i nettingen la jeg en kort bit av borrelås med kroker/mothaker under nettet og klemte en lengre bit av den myke delen fast til denne gjennom nettet før jeg sydde det hele sammen.
Tanken var å bruke symaskin, men tråden jeg brukte var for grov og symaskinen for gammel og sliten til å la seg tukte gjennom to lag borrelås. Det ble derfor håndsøm med skinn-nål.

I tillegg til borrelås i hver kortende for å stramme taket på plass, sydde og stiftet jeg borrelås på tre steder langs langveggen også. På den måten ligger taket flatt mot rammen uten åpninger som det går an å krype inn gjennom.

Jeg kunne ha laget rammene med hvit myggnetting, men valgte sort fordi det ikke lyser opp så mye. Hvis det viser seg at sort skygger for mye for solen, kan det hende jeg må skifte til hvitt nett. Det finner jeg nok ut av etter hvert.

Dessverre har kålmøllen dukket opp ekstra tidlig og i spesielt rikt monn i år. Det ble observert kålmøllsverming over hele landet allerede rett etter 17. mai!
Vindbårne møll fra Russland, Baltikum og Ukraina. (Se link.)



Jeg kom litt sent i gang med å lage nettingrammene, slik at kålmøllen rakk å besøke plantene mine først.
Det betyr at jeg må gå over alle plantene å sjekke for små, grønne larver. De larvene jeg finner klemmer jeg enkelt og greit i hjel med to fingre. Dette er uproblematisk når det gjelder kålmøllen. Kålsommerfugllarver er en annen sak, men de håper jeg å slippe og se noe til i år :)

Kanskje bør jeg også lage en lang, smal stripe med nett som dekker den minimale sprekken der rammene møtes, samt feste borrelås til nettet helt nederst på veggene også.

Kålmøll som kikker lengselsfullt inn i kassen min
Faren nå er selvfølgelig at jeg stenger utyskene inne sammen med kålplantene - og det høres ikke spesielt lurt ut...

Jeg vet rett og slett ikke hvor utspekulert kålmøllen er. Om den presser seg gjennom mikrosmale sprekker eller om den krasjer i nettet og bare prøver på nytt på et tilfeldig sted.

Foreløpig ser det ut som kålmøllen er ganske enkel når det gjelder å bruke fantasien. Den setter seg på veggen og kikker inn, før den flyr en liten runde og finner seg et nytt kikkehull.


For meg ser det ut som om kålmøllen burde kunne huke seg sammen, trekke til deg følehornene og presse seg gjennom nettet. Håper ikke den kommer på samme idéen.
Det er uansett best å ikke undervurdere fienden, så alle sprekker må nok tettes.
Kanskje vil jeg få best nytte av disse nettingrammene til neste år når de kan monteres på plass rett etter utplanting - før møllen kommer svinsende.

Enn så lenge har jeg stor tro på kassene mine.
Så får vi se hvem som er mest utholdende. Jeg eller møllen.

Kålsommerfuglene er jeg nesten skråsikker på at ikke har inntatt plantene på forhånd, og de er tross alt for store til å klemme seg inn gjennom nett og stengsel. Men jeg må selvfølgelig passe på at ingen planter lener seg mot nettet for å ta i mot egg gjennom stengselet...

Jeg synes nettingrammene er penere enn hvit fleeceduk. Nå må jeg bare finne ut om de gjør nytte for seg også


10 kommentarer:

  1. Ser jo veldig fint ut! Og i år (igjen) er det store svermer over kålplantene! Jeg fester lit til den blafrende hvite agrylduken, men kom også litt sent i gang med den og har en del markspiste kålplanter...

    SvarSlett
    Svar
    1. De kommer liksom alltid litt overraskende tidlig, disse møllene...
      Kjedelig med markspiste planter, men det er kanskje ikke for sent?

      Slett
  2. Imponerende kjøkkenhage du har! Det er jo fint at du kan få holdt de glupske udyrene ute ved hjelp av netting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Men vi får nå se. Sesongen har bare såvidt begynt ;)

      Slett
  3. Det er så kjekt å ha det her på bloggen. Du er så kreativ og det var både en fin og smart løsning du har laget. I fjor ble kjøkkenhagen min totalt angrepet og jeg må innrømme at det førte til lav motivasjon i år. Skal se om jeg evner å kopiere nettingkassen din til neste år.
    Ha det så godt. Ha en nydelig sommer.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Er redd jeg fikk den opp litt sent. Plukket av en del larver i går, men forhåpentligvis øker den muligheten for å klare å holde angrepet i sjakk. Mine kålplanter ble også totalt oppspist i fjor. Det var skikkelig irriterende!
      Ha en nydelig sommer du også :)
      Hilsen Gerd Ellen

      Slett
  4. Spennende om det funker:-)
    Kreativt gjort ! Vi har gitt opp grønnsaker, pga glupske inntrengere. Det ble for mye jobb å holde insektene ute.
    Lykke til/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd at dere måtte gi opp! Men dere har nok flere plager også, enn vi her oppe på Toten har. Her har vi ikke brunsnegler heldigvis - enda...

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Hanna: Kjempetips! Har lenge brukt fiberduk selv. Den er ikke noe pen, også syns jeg den blir alt for fort slitt. Myggnett bur skal jeg prøve meg på i år :-) Da har jeg noe å gjøre på i stunden fremover :-)

    SvarSlett