onsdag 20. mars 2019

Mens jeg venter på våren - Aske på snøen
















Det er ikke lett å vente. For hver dag som går uten merkbar snøsmelting, kjennes våren som en uoppnåelig drøm. Den er på vei, men den leker med meg. Den erter og gjemmer seg. Den tøyer tålmodigheten til bristepunktet.
I ettermiddag var jeg ute med en stor balje med aske fra de to vedovnene mine. Det blåste, så jeg passet på å rygge mot vinden mens jeg kastet ut den grå, støvete asken. Små klumper og biter spredte seg hit og dit, mens støvet virvlet av gårde i små askeskyer og la seg som en hinne over snødynene. Jeg hostet og blunket og satte grå avtrykk i snøen der jeg baste meg gjennom hagen.


















Kjøkkenhagen, urtehagen og resten av hagen går nesten i ett om dagen. Snøen gjør alt den kan for å utjevne høydeforskjeller og gjerder. Det er rart å se hvordan hagen kan endre uttrykk så totalt. Alt som ligner på frodighet er borte. Fargene er borte. Duftene er erstattet med en lukt av vinter. Etterhvert vil den endre seg til lukten av vår, men ikke riktig enda. Lukten av vår er for meg en blanding av våt snø og jord. Det lukter friskt og syrlig. En lukt full av liv og håp. Jeg kan nesten ikke vente. Det er et av årets største høydepunkter den dagen våren kiler i nesen.

















Her er urtehagen i slutten av juni i fjor. Den høyre bjørkestubben er nå kun synlige som en bitteliten haug i snøen. Skiltet står i snø til halsen.
Det var like mye snø i fjor, men da kom sommeren som en virvelvind i mai og satte fart på alt som vokste og grodde. Helt til tørken satte inn. Jeg kunne nesten ikke tro hvor varm sommer vi fikk i fjor. Den ene godværsdagen avløste den andre. Det var helt fantastisk. Jeg måtte vanne en del i kjøkkenhagen, men resten av hagen klarte seg med minimalt med vann. De er nok ikke bortskjemte, plantene mine. De har lært seg å strekke røttene godt ned.
Det skal bli spennende å se hvordan våren og sommeren blir i år.
Men først må altså snøen bort!

Det blir ikke pent ute når jeg strør med aske, men det virker!
I morgen og resten av uken er det lovet mye sol, og den vil varme opp de små, mørke partiklene som så vil bidra til å smelte snøen. I dag kunne jeg ikke se at snøen hadde smeltet noe i solen, men i morgen ettermiddag håper jeg å se forskjell. Stygge, skitne kratere med porøs snø vil åpenbare seg etterhvert. Det blir gresselig stygt og skikkelig møkkete, men det tar knekken på snøen.
Akkurat hva jeg ønsker meg nå!

I mens får jeg kose meg med vintervennene mine. Under taket på verandaen henger en foringsstasjon som er elsket av fuglene. Den er elsket av meg også - hver gang jeg ser på fuglene, men ser jeg ned på gulvet så rynker jeg på nesen. De griser noe grenseløst disse små nøstene, Det ligger små fettbiter fra meiseboller og frøskall overalt. 
Derfor kikker jeg minst mulig ned og mest mulig opp. Gulvet kan jeg spyle til våren. Nå handler det om overlevelse for de fjærkledde, fristelser for kattene og smilepauser for meg. 

Jeg orker rett og slett ikke å nevne for dem at de kanskje kommer til å mangle tak til neste vinter. At hele stativet muligens flytter ut i hagen...
Det får jeg ta neste vinter. Hvis jeg husker det...

Nå lengter jeg bare etter en ny hagesesong. Om den blir varm, kald, tørr eller våt, det får så være, men jeg trenger å kjenne jord under føttene og mellom fingrene!
Jeg trenger den energien som fargene gir, lyden av insekter og bladverk som svaier i vinden. 

Jeg gleder meg til å åpne døren og gå rett ut i mitt eget lille paradis. 
Det er i ferd med å skje, sakte, sakte - nesten umerkelig.
Snøen skal få svette godt de neste dagene. Jeg kjenner at jeg gleder meg!

12 kommentarer:

  1. Håper virkelig at snøen forsvinner raskt hos deg, det var alvorlig mye snø.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig ufattelig mye snø, ja! Men i dag allerede kunne jeg se at asken hadde laget søkk i snøen - og da er det håp!

      Slett
  2. Hej Gerd Ellen!
    Med den mängden snö förstår jag att du vill hjälpa till med att bli av med den. Här är snön helt borta, och igår kändes det som att våren var här, med sol och värme. Idag är det grått igen. Dina sommarbilder är så fina, förstår att du längtar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser at våren inntar flere og flere steder nå, og det er deilig. Den kommer jo hit også, jeg må bare være litt tålmodig.
      Nyt våren hos deg. Jeg finner vår i blogg-land så lenge :)

      Gerd Ellen

      Slett
  3. Smart med aske på snøen og når der er så mye snø så forstår jeg godt at du prøver dette. Det har jeg også gjort noen ganger. Koselig med mating av fugler og de setter nok stor pris på det, så venter vi da, og til slutt kommer jo våren. Ha det fint til så lenge. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  4. Asken hjelper og fuglene er kos. Værmeldingen ser fin ut framover og i drivhuset har det blitt vår.

    SvarSlett
  5. Jeg bruker også aske i hagen hver vår :) Her ser det like sort og møkkete ut oppå snøen. Men det funker godt. Din beskrivelse av lengselen etter vår er lik min. Jeg lengter så etter alt levende som gror i hagen vår. Nå skal jeg snart opp i glassverandaen for å plante om tomat, artisjokk ++ Det er koselig det. God søndag.

    SvarSlett
  6. Du beskriver denne lengselen etter vår og sommer så nydelig! Håper asken setter fart på snøen så det går fort :)
    Jeg pleide også å spre aske på snøen, men her har det vært lite snø i vinter heldigvis!
    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
  7. Smart viste ikke at aske tok snøen fortere, bare brukt det som tilskudd til jorda. En nydelig hage du har. Smart tips. Kanskje bare ikke for oss med hund😂

    SvarSlett
    Svar
    1. Har man hund er det nok fare for poteavtrykk inne når asken dekker hagen. Har man hvit hund så kanskje den blir grå på kjøpet ;)
      Men asken hjelper faktisk. Det smelter fortere der solen kan varme opp alle de mørke partiklene.
      Ha en fin helg :)
      Hilsen Gerd Ellen

      Slett
  8. Så frodig og fint du har det i hagen din, flotte rosebuer.

    Klem, Ida

    SvarSlett
  9. Hei GerdEllen:)
    Så nydelig urtehage du har! Fine buer og veksthuset ligger så idyllisk til, er kunne jeg sittet hele dagen:)
    Huffameg så mye snø du har ennå, godt å ha aske så det smelter raskere. Våger nesten ikke vise mine vårbilder når andre sliter med meter`n ennå....
    Hyggelig at du likte mine vårløk-tips! Det er jo så godt til mye og dette er en veldig enkel måte å få nok.
    Ha en fin april-uke:)

    SvarSlett