mandag 13. mai 2013

Prosjekt Pergola - del 2

Grave, grave, grave, banke, vatre, rette opp, vatre, banke, vatre og endelig skruuuu....


Jeg er igang med å sette sammen pergolaen, men det går ikke veldig fort. Foreløpig har jeg gravd ned 12 av 18 stolper på jordspyd.
Ja, gravd ned... ikke banket...
I og med at stolpene sitter fast i jordspydene så må jeg stå på toppen av gardintrappen for å slå med slegga. Det er så upraktisk at det bare er de siste 10 - 15 cm jeg banker ned med slegge.
Først graver jeg altså et hull så langt ned som jeg kommer med armene. Når nesa subber gress og jord, da stikker jeg spydet nedi, måler til, vatrer og klatrer opp gardintrappa med en eldgammel slegge jeg fant i uthuset. Den er litt løs fra skaftet så jeg må slå nøyaktig og ikke slenge rundt meg. Jeg vil absolutt ikke ha den på tærne eller i knærne. 
Nå i helgen, etter å ha stått ute i regnet, var den litt bedre å bruke. Tror kanskje at skaftet har sugd vann så det sitter litt bedre.
Jeg klarer ikke å spa hullene med spade heller. Da streiker ryggen, og det er det ikke verdt. Nei, jeg sitter på kne ved hullet og bender løs jord, stein og skrot som dukker opp med stikkepinnen min (et orange og blått urgressjern egentlig...) og skuffer alt opp med nevene.
Tungvint? Hmm. Kommer an på hva en sammenligner med.
Jeg har ikke mannemuskler og hadde jeg vært en arkeolog så ville jeg sikkert syntes at dette var veldig effektivt. Jeg bruker jo ikke akkurat teskje og pensel...
Når jeg innimellom møter på rustne takrenner, gummislanger eller store steiner, så tyr jeg til spettet. (Og hvis jeg kan henge på spettet uten at noe skjer så graver jeg hullet større rundt hindringen...)
Her blir det pergola! Smått om senn...



Jeg trodde at jeg skulle få større problemer enn jeg faktisk fikk med alle skruene uten gjenger, men etter å ha ringt pappaen min for å låne en baufil så fikk jeg beskjed om å banke dem fram og tilbake til de brekker av - og det fungerer strålende! 

Egentlig hadde jeg tenkt å spyle alle deler og beise dem før jeg setter dem sammen igjen, men det har jeg ikke hatt tid til. Jeg kan vel gjøre det etterpå heller, tenker jeg nå. Det er så tungvint å ha alt liggende på bakken når gresset snart blir grønt og etterhvert trenger en gressklipp. Jeg spyler over det som skal høyt med høytrykkspyleren, resten kan jeg ta tilslutt. Den gamle beisen flasser av her og der. På toppen av tverrdragerne er det nesten ikke noe igjen. Beisen er byttet ut med grønske...
Bare jeg får opp alt så skal det få et nytt strøk og bli så godt som nytt, tenker jeg!

I dag er jeg helt mør i skrotten etter helgens graving. Det verker overalt i grunnen, og jeg synes det er helt perfekt å sitte her i sofaen med bloggen og planlegge videre. Ute regner det så det siler.


Sofaplanlegging

En pergola i hagen krever selvfølgelig litt planlegging! Den må jo ha en funksjon og gjøre noe for hagen. Det jeg tenker er at den skal bli bakgrunn for et langt bed, den skal bli en romdeler mellom hagen og naturhagen (skråningen ned mot dammen), den skal lage den første veggen mot klesstativet (som jeg gjerne vil gjemme litt) og den skal bli en fin tunnel å rusle i med utsikt mot dammen på den ene siden og blomster/bed på den andre (og oppover vegger og tak). Puh... Jeg setter jo litt krav til den...
Inngangen blir på langsiden, rett vis á vis verandaen min, i rett siktelinje fra verandadøren. Etterhvert vil jeg gjerne lage en sti fra verandaen, tvers over plenen og bort til pergolaen. 

Vel inne i pergolaen kan man da enten gå til høyre eller venstre. Til høyre ender pergolaen bak uthuset. Der skulle jeg gjerne hatt en dør. Der er nemlig naturtomten min. Det har potensiale til å bli et fremtidig woodland. Et helt eget preg med andre ord, og en fin overraskelse bak en dør på gløtt. Hvis man går til venstre i pergolaen så er det et lenger strekk enn til høyre. Der tenker jeg å lage en endevegg med en benk tvers over. Jeg tror jeg planter til enden for det vil skjule klesstativet. Eventuelt kan jeg henge opp et speil i tillegg. Det hadde vært helt ypperlig for å lure øyet til å tro at pergolaen er lengre enn den er. Det eneste som bekymrer meg er om fuglene vil bli lurt også. Jeg vil nødig lage en fuglefelle i enden av tunnelen min.
I og med at jeg stenger pergolaen i denne enden, vil jeg ha en åpning ut på siden. En sti gjennom blomsterbedet jeg planlegger på langsiden. Det ville vært for tungvint om en måtte snu og gå tilbake samme vei.
Hvis jeg ser bort fra den tunge jobben med å grave dette langsgående blomsterbedet, så gleder jeg meg veldig til å plante til langs pergolaen. Jeg har nemlig en idé om hva slags bed jeg vil lage. 

Flammebed

Det er noen planter som jeg alltid strever litt med å finne plass til. Det er de røde, oransje og gule. Nå har jeg tenkt at jeg skal samle slike planter og lage et flammefarget bed langs pergolaen. En såkalt "Hot border". Jeg er litt spent på hvordan det vil bli, men jeg har så mye kalde farger og pasteller ellers, så det er litt gøy å finne på noe nytt. 
Nå tenker jeg at pergolaen min med tiden
skal bli min egen "Firewalk" eller kanskje "Flammegang".
Hmm... Det høres kanskje litt voldsomt ut, men på høsten er det nettopp det jeg håper det skal bli. Knallfarger og høstfarger som et fyrverkeri mot den mørke pergolaen. En spennende utsikt fra stuevinduet også.

Jeg regner med at høsten blir den enkleste årstiden å plante for. Georginer og liljer, rudbeckia, helenium, ringblomster og blomkarse med mer. Det er mange å velge i for sensommeren. Jeg er mer spent på vår og forsommer, om jeg klarer å gjennomføre fargetemaet da også. 
Rødbladete planter, noe hvitt, noe gress og kanskje litt lilla som kontrast...  Jeg gleder meg!


Jeg skal ha armeringsnett på pergolaveggen mot bedet. Der kan jeg plante røde prydbønner (de kan spises), røde blomstererter, blomkarse og villvin. Kanskje en klatrerose eller tre også?
Jeg lurer på om Flammentanz ville klare seg så utsatt til? Polstjärnen er bankers og litt hvitt er nok helt greit mellom alle de intense flammefargene. Det kan være greit med noe som demper og gjør det mykere. Det grønne vil uansett binde alt sammen - tror jeg.. :)

Jeg er spent på hvor mye jeg rekker i sommer. Det tar alltid litt tid å skape nye bed.
Plantene må finne den rette plassen sin og vokse seg til.
Men først og fremst må pergolaen bli ferdig og bedet gravd opp!



Grave, grave, grave, banke, vatre, rette opp, vatre, banke, vatre og endelig skruuuu....





10 kommentarer:

  1. He he, dette må jo bare bli helt suverent! Jeg gleder meg til å lese hver gang du poster noe på bloggen din.

    Ha en fin uke med armen i (under) bakken.

    SvarSlett
  2. Mye god trening i dette prosjektet ! Det blir spennende å følge planen din gjennom sommeren. Jeg holder også på med en plan om et flammebed - tiden vil vise om jeg får det til :) Lykke til videre med jobben.

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Blir spennende å se når det blir klart. :)
    Flammebedet var inspirerende og flott.
    Lykke til med dine hageprosjekter!

    SvarSlett
  4. Dette ser bra ut! Kjempefint! Mye jobb, men du får rikelig lønn for strevet når det er ferdig. Så heldig du er som har plass til dette. Og flammebed er flott. Rødkvannen du spurte om burde få røde stilker iallefall. Hittil har den ikke det, så jeg er litt spent om den blir hvit. Er nybegynner med denne planten.

    SvarSlett
  5. Skal si du er handy-kvinne! Imponert over bragden. Det kan virkelig bli spenstig med en Walk of fire der:) Hvis du er interessert i "tilskudd" til flammene, så har jeg den gule "Rudbeckia Goldsturm" (sensommer og utover høsten), gul Solkorg (tidlig vår), lysende orange ballblom, en orange og en gul humleblomst (juni-juli. Nedklipp gir gjerne en ekstra blomstring). Bare å gi lyd:) Lykke lykke til!

    SvarSlett
  6. Wow!! Imponert øver innsatsen. Slegge er ikke et leketøy helt klart men resultatet ser fint ut. Så gøy når du kan begynne plante :)

    SvarSlett
  7. Hei igjen. Klart jeg sender de du ønsker deg! Skal til enerhagen i pinsen så ordner det da. Takker veldig gjerne ja til Geranium Patricia. Jeg har fått dilla på Geranium, så den vil få godt selskap. Om det lar seg gjøre å bytte til seg den gule karen du kom til finalen med i x-faktor og blå akeleie, så sier jeg tusen takk:)

    SvarSlett
  8. Heia deg! Du er kjempeflink! Gleder meg til å se hvordan dette skrider fram! Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  9. Hei! Så flott dette blir! Utrolig imponert over at du har gått i gang med alt dette! Det blir en flott pergola, og flammebed hørtes veldig spenstig ut.

    SvarSlett